• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
Riksmålsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmÃ¥l?
    • RiksmÃ¥lsforbundets program
    • Historikk
    • SprÃ¥kpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Ã…rsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademis Pris
  • SprÃ¥ktjenester
    • Spør oss om sprÃ¥k
    • Hvordan skrive gode tekster
    • RiksmÃ¥l og bokmÃ¥l – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • SprÃ¥klige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • MÃ¥lform i skolen
    • Om skriftlig sidemÃ¥l
    • Hjelp til valg av mÃ¥lform i skolen
    • Statistikker: MÃ¥lformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Hvordan skrive gode tekster / Hvordan skrive artikkel

Hvordan skrive artikkel

Resonnerende sjanger. Se også: Hvordan skrive en resonnerende tekst

Hva er en skoleartikkel?
  • En skoleartikkel er ikke det samme som en nyhetsartikkel
  • Du skal IKKE ha overskrifter inne i teksten.
  • Du skal heller IKKE ha punktoppramsing eller uttrykke deg i stikkordsform.
  • Skoleartikkelen skal være en sammenhengende tekst med fullstendige setninger, bare oppdelt i avsnitt.
Skoleartikkelens oppgaveformuleringer
  1. Gjør rede for/grei ut om: Legge frem kunnskap og erfaring uten å vurdere eller ta stilling til innholdet. Informativ/objektiv. Ingen begrunnelse.
  2. Kommenter: Velge ut sider ved en sak og reflektere rundt dem. Informativ/subjektiv. Begrunnelser.
  3. Drøft/diskuter: Legge frem flere sider av en sak og sette dem opp mot hverandre. Informativ/objektiv i hoveddelen, objektiv eller subjektiv i avslutningen. Begrunnelser.
  4. Vurder: Legge frem flere sider ved en sak og veie dem etter subjektive begrunnelser.
Oppbygning av en skoleartikkel

Klikk på Hoveddel/Avslutning for mer informasjon

  1. Innledning: Forklar/presenter saken du skal skrive om. Svar aldri på selve oppgaven i innledningen; den skal kun si noe generelt om temaet. Innledningen bør være 5-8 linjer lang.
  2. Hoveddel: Her svarer du på det oppgaven spør om; gjør rede for, kommenterer, drøfter eller vurderer. Les oppgaveteksten nøye, og svar på det den spør om!
  3. Avslutning: Etter at du har svart på oppgaven, skal du konkludere. Den kan være objektiv eller subjektiv. Du må aldri komme med nye momenter i en avslutning. Den skal oppsummere det du allerede har skrevet om i hoveddelen.
Ulike innledninger

Klikk på innledningstypen for å se eksempel

  • Historisk: Se bakover i tid. Hvordan var situasjonen da i forhold til nÃ¥?
  • Komparativ: Sammenligning av begivenheter i ulike land eller grupper.
  • Scenisk: Fortellende, kan minne om starten pÃ¥ en novelle.
  • Dagsaktuell: Ta utgangspunkt i dagens informasjon. Naturlig Ã¥ henvise til kilder, for eksempel aviser eller nett: «Ifølge Aftenposten 11/10-13 osv. …»
  • SpørsmÃ¥l: Dveling rundt ett (eller maks to) retorisk eller filosofisk spørsmÃ¥l. NB! Ikke vanlige spørsmÃ¥l (ikke slik: Hva mener dagens unge om gymkarakteren?). Bruk aldri mer enn to spørsmÃ¥l.
  • Blandingsinnledning
  • Definisjon: Dette er en innledningstype du bør unngÃ¥. Hva du skal gjøre kommer frem av oppgaveteksten, sÃ¥ det er unødvendig Ã¥ gjenta det i din egen tekst.
Artiklene i norskfaget er ofte knyttet til en vedlagt tekst
  • Slike oppgaver ber deg gjerne om Ã¥ gjengi forfatterens hovedsynspunkt.
  • Her mÃ¥ du ikke skrive rett av teksten, men bruke dine egne ord! Hvis du lÃ¥ner noe direkte fra teksten, mÃ¥ setningen settes i gÃ¥seøyne/anførselstegn.
  • Deretter skal du svare pÃ¥ resten av oppgaven.
  • Hvordan skrive gode tekster
  • Hvordan lage disposisjon
  • Hvordan skrive en resonnerende tekst
  • Hvordan skrive artikkel
  • Tekstanalyse
  • Hvordan skrive essay
  • Hvordan skrive kÃ¥seri
  • Hvordan skrive novelle
  • RÃ¥d om periode- og setningsbygning
  • RÃ¥d om rettskrivning
  • RÃ¥d om bøyning
  • RÃ¥d om tegnsetning
  • Ordbøker
  • Ord og uttrykk

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

Riksmålsforbundet med ny gratis nett-grammatikk

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I RIKSMÅLETS STORE ORDBOK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Nynorskfolk har lett for Ã¥ meine, at det berre er nynorsk som er «norsk», men det er ikkje – og har aldri vore – sant. RiksmÃ¥l og bokmÃ¥l er like kjært for dei som ser dette som sin sprÃ¥karv som nynorsk for dei hine, og i alle høve sÃ¥ har bÃ¥de norsk og dansk mÃ¥l om lag same røter i norrønt mÃ¥l. Bjarte Rundereim
    Hallingdølen

Prøv vår nyeste quiz

Klikk her for å starte quiz

Arrangementer

Det er ingen kommende events på dette tidspunktet.

Utvalgt fra nettbutikken

  • Spesialpris: André Bjerke 100 Ã¥r. Festboks med samlede dikt pÃ¥ lydbok. kr 2.275,00 kr 1.750,00
  • Godt sprÃ¥k kr 449,00 kr 410,00

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Rosenborggt. 3
0356 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

PÃ…MELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
ok