• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her:Hjem / Hvordan skrive gode tekster / Hvordan skrive artikkel

Hvordan skrive artikkel

Resonnerende sjanger. Se også: Hvordan skrive en resonnerende tekst

Hva er en skoleartikkel?
  • En skoleartikkel er ikke det samme som en nyhetsartikkel
  • Du skal IKKE ha overskrifter inne i teksten.
  • Du skal heller IKKE ha punktoppramsing eller uttrykke deg i stikkordsform.
  • Skoleartikkelen skal være en sammenhengende tekst med fullstendige setninger, bare oppdelt i avsnitt.
Skoleartikkelens oppgaveformuleringer
  1. Gjør rede for/grei ut om: Legge frem kunnskap og erfaring uten å vurdere eller ta stilling til innholdet. Informativ/objektiv. Ingen begrunnelse.
  2. Kommenter: Velge ut sider ved en sak og reflektere rundt dem. Informativ/subjektiv. Begrunnelser.
  3. Drøft/diskuter: Legge frem flere sider av en sak og sette dem opp mot hverandre. Informativ/objektiv i hoveddelen, objektiv eller subjektiv i avslutningen. Begrunnelser.
  4. Vurder: Legge frem flere sider ved en sak og veie dem etter subjektive begrunnelser.
Oppbygning av en skoleartikkel

Klikk på Hoveddel/Avslutning for mer informasjon

  1. Innledning: Forklar/presenter saken du skal skrive om. Svar aldri på selve oppgaven i innledningen; den skal kun si noe generelt om temaet. Innledningen bør være 5-8 linjer lang.
  2. Hoveddel: Her svarer du på det oppgaven spør om; gjør rede for, kommenterer, drøfter eller vurderer. Les oppgaveteksten nøye, og svar på det den spør om!
  3. Avslutning: Etter at du har svart på oppgaven, skal du konkludere. Den kan være objektiv eller subjektiv. Du må aldri komme med nye momenter i en avslutning. Den skal oppsummere det du allerede har skrevet om i hoveddelen.
Ulike innledninger

Klikk på innledningstypen for å se eksempel

  • Historisk: Se bakover i tid. Hvordan var situasjonen da i forhold til nå?
  • Komparativ: Sammenligning av begivenheter i ulike land eller grupper.
  • Scenisk: Fortellende, kan minne om starten på en novelle.
  • Dagsaktuell: Ta utgangspunkt i dagens informasjon. Naturlig å henvise til kilder, for eksempel aviser eller nett: «Ifølge Aftenposten 11/10-13 osv. …»
  • Spørsmål: Dveling rundt ett (eller maks to) retorisk eller filosofisk spørsmål. NB! Ikke vanlige spørsmål (ikke slik: Hva mener dagens unge om gymkarakteren?). Bruk aldri mer enn to spørsmål.
  • Blandingsinnledning
  • Definisjon: Dette er en innledningstype du bør unngå. Hva du skal gjøre kommer frem av oppgaveteksten, så det er unødvendig å gjenta det i din egen tekst.
Artiklene i norskfaget er ofte knyttet til en vedlagt tekst
  • Slike oppgaver ber deg gjerne om å gjengi forfatterens hovedsynspunkt.
  • Her må du ikke skrive rett av teksten, men bruke dine egne ord! Hvis du låner noe direkte fra teksten, må setningen settes i gåseøyne/anførselstegn.
  • Deretter skal du svare på resten av oppgaven.
  • Hvordan skrive gode tekster
  • Hvordan lage disposisjon
  • Hvordan skrive en resonnerende tekst
  • Hvordan skrive artikkel
  • Tekstanalyse
  • Hvordan skrive essay
  • Hvordan skrive kåseri
  • Hvordan skrive novelle
  • Råd om periode- og setningsbygning
  • Råd om rettskrivning
  • Råd om bøyning
  • Råd om tegnsetning
  • Ordbøker
  • Ord og uttrykk

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Riksmålsforbundet sin pris frå 2020 heng sentralt i stova, ho seier den var såpass uventa at den også heng høgt. Linda Eide om språkgledeprisen fra Riksmålsforbundet i intervju med Nynorsk pressekontor

NOTISER

Roy Jacobsen gjester Rikspodden

Da Roy Jacobsen besøkte Riksmålsforbundet som studiogjest i vår nye podkast Rikspodden, signerte han samtidig et eksemplar i bokhyllen vår av "Frost" – romanen han for 20 år siden fikk Riksmålsforbundets litteraturpris for. Samtidig er det nå 30 år siden Jacobsens store gjennombruddsroman "Seierherrene" utkom.
I studiosamtalen med Stig Fossum forteller Roy Jacobsen om den lange veien fra skoledager med lese- og skrivevansker til å bli en av landets fremste forfattere. Det var ikke dette hans fæle norsklærerinne «Rødspetta» på Sinsen skole hadde ventet av unge Roy. – Men språk er mye mer enn det verktøyet du lærer å håndtere på skolebenken, sier Jacobsen, som til gjengjeld mestret gatespråket og fikk status i skolegården ved å ha ordet i sin makt. – Jeg var nok stor i kjeften, sier Jacobsen.
Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk kr 199,00
  • Bokpakke - Riksmålsordlisten og Norsk grammatikk kr 350,00

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Cookie SettingsREJECTACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT