• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Ordet / Katta klore, for en bok!

Katta klore, for en bok!

15/05/2018 AV Bjørgulv Vinje Borgundvaag

Vårt tidsskrift Ordet har bedt boklesende nordmenn fortelle om boken i sitt liv. Bjørgulv Vinje Borgundvaag velger en fransk-kanadisk og nesten glemt bok(s)katt: «Den satans katten» av Yves Beauchemin. 

Skrive om boken, bestemt form entall, i mitt hjerte? Det går ikke! Initialreaksjonen kom instinktivt da jeg ble bedt om å velge én bok. Hvordan treffe valget blant så mange sterke leseopplevelser?

Skulle det bli en av de første? Hodgson-Burnetts hemmelighetsfulle have og Lloyd Alexanders Tusen og en natt-aktige fantasifortelling om Lukas-Kasha stikker særlig frem blant barnebøkene, nå tiår etter. Jeg var vel en liten lesehest som barn, og sant å si skal bibliotekaren i mitt hjerte Åse Hafstad med sin kyndige litteraturveiledning ha takk og ære for å ha bidratt så mye til lesegleden i barneårene.

Senere, i videregående skole, brente både Gift og Medmenneske seg fast. Begge var pålagt lesning, og hun visste nok hva hun gjorde, norsklærerinnen på Kristelig Gymnasium. Men der Kiellands riksmål umiddelbart fenget, tok Duuns malmtunge landsmål lenger tid å fordøye. Begge bragte meg likefullt til å lese trilogiene om henholdsvis Abraham og Ragnhild fullt og helt. Duun vekket sågar kjærligheten til den konservative nynorsken, den som alltid har holdt seg for god til utuktig omgang med bokmålet.

Fra studietiden dukker særlig Forestilling om det tyvende århundre opp, når hukommelsens litterære irrganger nå ble ransaket. Noen fant boken overlesset, jeg lot meg fascinert fange av den filigrane fortellerkunsten fra fekter, ballettdanser, tindebestiger og latinlektorsønn Peter Høeg.

Med sangutdannelse og yrkesliv startet biografilesningen for alvor. Burde jeg derfor velge Ingeborg Solbrekkens «Stemmen», dypdykket i Kirsten Flagstad, som, etter Aslaug Reins offisielle biografi, tegnet et enda rikere bilde av en av våre største kunstnere? Som endatil nylig ble fordrevet fra 100-kroneseddelen av et lasteskip? Eller burde jeg rett og slett bli ved fortellingenes lest, og velge Roald Dahl eller Graham Greenes usedvanlig burleske slektninger onkel Oswald eller tante Augusta? Eller heller Anna Gavaldas nyere, vakre bok om ensomhet, Saman er ein mindre aleine? Etter å ha grublet og lidd valgets kvaler noen uker kom boken til meg like plutselig som jeg i sin tid fant den. En skjult skatt i hyllene på Deichmanske bibliotek.

Jeg har alltid vært et hundemenneske. Det var derfor langt fra liketil at jeg skulle få lyst til å lese om en katt. Da jeg i sin tid, på jakt etter nye skatter på måfå fisket Den satans katten ut av Deichmans klassisk bibliotekluktende bokhylle, var det allikevel noe som holdt meg fra å sette den tilbake. Var det så simpelt som omslagsillustrasjonens disproporsjonale absurditet? En mann sitter fanget under et vinglass som en annen husflue på et matbord, voktet av en gigantisk rødbrandet colgatesmilende katt med overdimensjonerte klør som i voldsomt format kryper frem over rekke av bygårder? Muligens var det omfanget, jeg har alltid funnet tykke bøker tillitsvekkende, de liksom bekrefter at forfatteren virkelig har noe på hjertet.

– Værsågod, sa den vennlige damen og rakte meg boken hun hadde hentet opp fra Deichmans magasiner. Det gjorde meg nesten litt andektig. Omtrent 24 år senere stod jeg med de samme 465 sidene mellom hendene. Jeg måtte jo forsikre meg om at det ikke var det romantiske minnet om en flyktig ungdomskjærlighet jeg skulle skrive om. Le matou, som boken heter i original, av Yves Beauchemin, er etter sigende tidenes bestselgende roman innenfor fransk-kanadisk litteratur, og oversatt til sytten språk. Den norske språkdrakten er ved Axel Amlie.

Boken forteller den overdådige og usedvanlige historien om den unge franskkanadieren Florent og hans kjæreste Elise, som på mystisk vis, av en eldre og minst like mystisk herre, får tilbud om å kjøpe en restaurant i Montreal. Det som først fortoner seg som et lykketreff, viser seg imidlertid etterhvert å få dyptgripende påvirkning på deres liv.

Beauchemins bok er fylt av humor og fantasi. Kanskje er det derfor Den satans katten traff meg så godt.

«Lykke er ikke en tilstand å ankomme i, men en måte å reise på», skal forfatterinnen Margaret Lee Atwood ha uttalt. Slik er det med leserens ferd gjennom Den satans katten. Der kriminalromanen mer eller mindre heseblesende kan drive leseren frem mot klimaks, noen ganger så effektivt at detaljene kan gå tapt, gjør Beauchemin seg litt mer kostbar. Lesegleden ligger på hver eneste side, i de detaljrike, fantasifulle og uortodokse skildringene. Som denne beskrivelsen av såpelukt:

«Til tross for at luften var stinn av tobakksrøyk, kunne de merke at mannen luktet godt. En duft av dyr såpe spredte seg rundt bordet sammen med minnene om de friskere vindene i familiegodsets park, om voksen som gnis inn i gamle møbler, og om generasjoner av veltrimmede og velfødde kropper.»

En ny gjennomlesning bekreftet at valget allelunde var rett. Den gjenopptatte befatningen med boken gjorde meg imidlertid også nysgjerrig på andres omtale av den. Det viste seg lettere sagt enn gjort. «En eventyrberetning som samtidig kan leses som en bitende samfunnssatire», er den flyktige omtalen på nettstedet bokelskere. Jeg fant den også i Kultursjefens bibliotek i et fem år gammelt tønsbergsk blad. Ellers har den satt få varige spor i Norge av den digitalt søkbare sorten. Jeg undrer meg med jevne mellomrom over hvorfor ikke noen tilbyr historiske bokanmeldelser. Behøver de da være så ualminnelig flyktige? Med skannere, algoritmer og søkemaskiner kan det da ingenlunde være uoverkommelig å få dem indeksert, slik at verdien kan nå flere enn de av aviskjøperne som tilfeldigvis ervervet litteratursidene den dagen omtalen du trenger stod på trykk?

Bjørgulv Vinje Borgundvaag er kommunikasjonssjef i Norsk Lektorlag og sentralstyremedlem i Riksmålsforbundet.

«I sin fiksjon er han en avkoblet, men omsorgsfull observatør av samtiden rundt seg. De panoramiske lerretene fanger det yrende gatelivet, og reflekterer forfatterens verdsettelse av store forfattere som Balzac, Dickens, Dostojevski og Gogol.» Slik beskrives Beauchemin anonymt på internett. En anerkjent encyklopedi kompletterer med at også François Rabelais, den frodige franske renessanseforfatteren, er Beuachemin’s inspirator. Han og den russiske 1800-talls-romanen.

Det treffer godt. Skildringene er realistiske, og definitivt frodige. Jeg lever meg inn i et tidvis entusiastisk og tidvis motløst gründerskap, smatter av apetittvekkende matretter fra Quebecs bondekost til det mer raffinerte franske kjøkken, humrer over en gategutts resolutthet såvel i følelsesuttrykk som i sine guttestreker, og stusser over den mysteriøse fremmede, tilsynelatende vennlig, men dog med noe ondt lurende under overflaten.

Beauchemins bok er fylt av humor og fantasi. Kanskje er det derfor Den satans katten traff meg så godt. Uten humor og fantasi blir livet gudsjammerlig kjedelig. Litt som å jobbe som tante Augustas ligningsfunksjonær. Bedøm selv, du finner Den satans katten på www.bit.ly/kattedjevel

 

Arkivert Under: Ordet

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]