• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Ordet / Fjætepla! Frikke?

Fjætepla! Frikke?

07/07/2015 AV Lars Roar Langslet

Lars Roar Langslet

Språket i endring: En klok dame, professor i litteratur, sa nylig til meg: Den største språkendringen i vår tid er at yngre generasjoner snakker langt hurtigere enn vi! Det er jo ikke denslags språkendringer som blir drøftet i Språkrådet – men jo, jeg tror hun har rett.

 

Folk flest snakket nok i en langsommere rytme før, både i dagliglivet og i offentligheten. Ofte får vi høre lydklipp fra gamle dager i radioen, og inntrykket er slående: Både hvermannsen og politikere/professorer holdt seg til en langsom talerytme (som kanskje virker gammelmodig på de unge i dag?). På teatret var det en grunnlov å artikulere tydelig, enten talen var lavmælt eller høyrøstet, så alle i salen skulle oppfatte det som ble sagt.

I dag er hurtigsnakket blitt vanlig, selv om det nå som før er individuelle forskjeller. Hør bare når småpikene på gaten prater ustoppelig i mobilen sin! Eller lytt til kjekkaspludderet i P3. Hastig mumling ved mikrofonen er en daglig erfaring. I utekstede norske tv-serier er seeren heldig om han oppfatter halvparten av det som blir sagt. I debatter er det alltid noen munnrappe som lar ordene løpe et hestehode foran tanken – de strømmer ut som erter av en hullet sekk. Selv i Stortinget fyker mange av gårde på en pauseløs talestrøm, og sluker stavelser og setningsbrokker i kappløp mot den ubønnhørlige slutten på taletiden.

I min tid i politikken var det bare Odd Einar Dørum (V) som talte rabiat fort på talerstolen – han hadde fem minutters taletid og manus til mer enn ti, og det gjaldt å få alt inn i Stortingstidende! selv om stenografer falt av lasset og få i salen oppfattet poengene. I dag er det mange dørumer i salen, med ordmitraljøser i munnen. Men den mest prominente hurtigsnakker er selveste statsministeren. Hun har alltid mye på hjerte, men det er lettere å oppfatte poengene når de kommer på trykk.

Jeg overvar premieren på Gogols «Revisoren» i Nationaltheatret. Der ble hurtigsnakkeriet kompensert med hyppige skrik og overtydelig kroppsspråk – det er visst den aktuelle teatermoten. Men poengene i Gogols tekst forsvant ofte i alt ståket. I pausen klaget selv unge med god hørsel over at de bare oppfattet bruddstykker av den andpustne taleflommen. Verst var borgermesteren, som ofte brølte i første del av en setning, men lot resten forsvinne i mummel. Men i en birolle trådte Mari Maurstad til med bravur, og da hørte vi hvert ord. Hun har noe å slekte på.

Opplæring i stemmebruk er visst ikke lenger obligatorisk for skuespillere. De unge insisterer på å snakke «naturlig», hører jeg. Men teater er ikke naturlig, det er kunst! Blandingen av brøl og mumling er dessuten unaturlig – for nesten ingen snakker jo slik i dagliglivet. Men yngre skuespillere mener visst at det de sier til hverandre på scenen, er en privatsak. Kanskje må teatrene begynne å vise replikkene i lysskrift, som på Operaen?

Ulempene ved en hurtig talestrøm er opplagte, også for dem som ikke har nedsatt hørsel (slik jeg og mange andre har). Vi får ikke pusterom til å oppfatte poengene. Stavelser glir sammen til kaudervelsk – som i noen eksempler jeg låner fra André Bjerke: «Takketukka?» (Takket du ikke, da?); «Fjætepla!» (Får jeg et eple, da!) «Frikke?» (Hvorfor ikke?) Spensten i det oppdrevne snakketempoet motvirkes av slapphet og slurv i meningsbærende detaljer.

Hvorfor er talerytmen blitt skrudd flere hakk opp? Har folk flest fått langt større hastverk? Har de yngre raskere omløp i hodet? Nei. Forklaringen ligger nok dypere. Det er vel gjennom den aller første innlæringen av språk at også talehastigheten etter hvert innøves og blir vane. Det er gåtefullt, nesten som en naturprosess. Men med hurtigtalen flyter de også lettere inn, de mange språkfeilene vi daglig ergrer oss over, «skjole» for kjole, «skjede» for kjede, og NRK-uttalen Oschlo. Og når noe så elementært som taletempoet er blitt fast vane, er det vel umulig å lære seg av med den igjen?

Jeg vet bare at med min langsomme talerytme (utviklet på dialektbakgrunn) er det umulig å øve seg opp til hurtigsnakk av den typen vi hører stadig mer av. Min tunge ville vrenge seg i forgjeves forsøk.

Men jeg vet også at gode skuespillere er i stand til å lære en annen språkbruk enn den de vokste opp med: Bjarte Hjelmeland (fra Bergen) og Bentein Baardson (fra Kristiansand) kan når som helst slå over fra barndommens språk til østnorsk standardtale, og de kan – vel å merke! – snakke raskt eller langsomt etter behov.

De mange som nå eksellerer i hurtigsnakk, må på lignende vis kunne øve seg opp i å snakke langsommere og tydeligere – iallfall når de står på en talerstol eller leser opp en tekst. Veien fra hurtig til langsommere er lettere å gå enn den motsatte veien.

Den hurtige talerytmen hos de yngre er kanskje «kommet for å bli». Men mer må kunne gjøres for å bøte på ulempene den fører med seg. Ikke minst i skolen! Andre kulturland legger vekt også på å oppøve god muntlig bruk av morsmålet, iallfall i taler og opplesning – men ikke Norge. De fleste norske pedagoger er visst redde for å rette på noe som er «naturlig» for den enkelte elev. Men hva har man ellers skolen til? Den må i det minste kunne innprente sine små at et hovedpoeng med talens bruk er at andre skal oppfatte hva man sier.

Men på den annen side: Det meste som blir sagt, er det neppe bryet verd å lytte til! Så kanskje er det et privilegium for oss eldre at det er mye vi ikke oppfatter?

Arkivert Under: Ordet

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]