• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Ordet / Elever bruker ikke radikale former i skoletekster: «Alt er bokmål? Fyttirakkern!»

Elever bruker ikke radikale former i skoletekster: «Alt er bokmål? Fyttirakkern!»

21/06/2023 AV Stig Michaelsen

Den fyndige kommentaren i overskriften fra en skoleelev ble sitert på Språkrådets seminar om bokmålsnormering i mai. Der ble det påvist en klar tendens: Når ungdommene skal skrive formelt, bruker de ikke talemålsnære ordformer. De følger det moderate bokmålet som de oppfatter som «riktigst».

Hoppa og dansa: Elevene forbinder ikke a-endelser og former som åssen med et formelt skriftspråk, viser undersøkelser av bokmålsbruken.

Nesten ingen skoleelever vet at åssen er tillatt i rettskrivningen for bokmål. Og når de får vite det, vil de likevel skrive hvordan i en skoletekst selv om de sier aldri så mye åssen i skolegården. De skriver lyver til læreren, men juger i sosiale medier. I skoletekster skyr de a-endelser i substantiver og verbbøyninger som hoppa og dansa samt diftonger som i skøyt og strøyk. Med andre ord: På skolen holder elevene seg for det meste til en kjernenorm innenfor bokmålet med moderate former, som de oppfatter som mest korrekt. I formelle tekster skriver de slik andre skriver, ikke slik de selv snakker.

Denne tilstandsbeskrivelsen er i grove trekk en oppsummering av forskningsfunn og lærererfaringer som ble presentert i de faglige innleggene på Språkrådets seminar. Invitert og til stede var også hele spekteret av språkorganisasjoner på bokmålssiden. Riksmålsforbundet, Bokmålsforbundet, Det Norske Akademi for Språk og Litteratur, Foreninga for radikalt bokmål og Landslaget for språklig samling. To fløyer med en språkpolitisk kløft mellom seg.

Tilstandsbeskrivelsen var naturlig nok tung å svelge for seminarets språkradikale deltagere. Et ankepunkt som kom frem, var at skolen ikke anstrenger seg nok for å gjøre elevene kjent med bokmålets store bredde i bøyningsformer. Også lærerutdanningen ble kritisert for å legge mindre vekt på dette.

Muntlig preg, men ikke i rettskrivningsvalgene

Stian Hårstad fra NTNU og Liv Cathrine Krogh fra Universitet i Sørøst-Norge har registrert hvordan skoleelever bruker rettskivningen.

– Til læreren skriver elevene konservativt til moderat bokmål fordi de tror at de talemålsnære variantene ikke er tillatt, eller fordi de forbinder dem med lavstil, sa Liv Cathrine Krogh ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun bygger konklusjonen på sin mangeårige erfaring som norsklektor og som sensor. Blant de rundt 1000 elevene hun siden 2005 har hatt fra Horten, Tønsberg og Lier med omegner, er et av unntakene en spesielt språkbevisst elev som skriver konsekvent radikalt bokmål. – Han dukker sannsynligvis opp på et institutt for språk og litteratur et sted, sa Krogh til latter fra salen – et hint til det utbredte svermeriet blant norskfilologer for folkemål.

Liv Cathrine Krogh påpekte imidlertid et paradoks: Selv om moderat bokmål er typisk for språket i elevtekstene, blir de mer preget av muntlighet når det gjelder setningsbygning og ordforråd.

– Det gir manglende tegnsetting, oppramsende stil, lånte ord og tegn, bortfall eller mindre nyansert bruk av funksjonsord, men ikke talemålet som støtte til valg mellom tilgjengelige former, forklarte Krogh. Hun påpekte at elevenes talemål dessuten er mindre dialektpreget og mer standardisert enn hos foregående generasjoner. Med færre målmerker blir det vanskeligere og vanskeligere å drive dialektlære med elevene selv som eksempler, i dette tilfellet vikværsk.

Krogh satte spørsmålstegn ved dogmet om at talespråklig variasjon er tolerert i Norge. – Jeg kjenner ikke igjen dette fra klasserommet, sa Krogh. Som lærer har hun gått inn for å gjøre elevene bevisst alle valgmulighetene de har i rettskrivningen. Likevel har hun erfart at elever i hvert fall i Sørøst-Norge ikke forbinder de dialektnære formene med et formelt skriftspråk. – Kanskje det skyldes at vi ikke er mer tolerante i Norge enn andre steder, var Kroghs konklusjon.

Stave-anarki i sosiale medier?

Professor Stian Hårstad fra NTNU presenterte forskjellige forskningsfunn som i store trekk bekreftet Liv Cathrine Kroghs erfaringer i skolen. Med tittelen «Nye normtilstander? Inntrykk fra unges skriftpraksiser i en digital tidsalder» tok Hårstad opp hvordan normene følges i den enorme mengden tekst som produseres i sosiale medier.

Er det sant at de nye digitale skrivearenaene er et ortografisk ville vesten eller stave-anarki? Nei, det er ikke fritt frem, men det finnes flere typer normer og undernormer, ifølge Hårstad. For eksempel det som kan kalles «vennegruppe-genererte normer» hvor noen talemålsnære skriftformer er aksepterte og andre ikke er det.
Som en ung informant fra Trondheim oppga om det å skrive på sosiale medier: «Æ skriv sånn som æ snakke te vanlig, men med riktig grammatikk. Du har aldri sett skjø med k liksom, fordi at det e ikke normen liksom, det e rart».

På skolen retter imidlertid ungdommene seg etter standardspråket. En pågående masteroppgave-undersøkelse av elever på en videregående skole i Trondheim viser hvordan de tenker rundt valgfrie bøyningsformer i bokmål, f.eks. mellom frem/fram og utviklingen/utviklinga. Resultatene av samtalene mellom elevene (som var «retta mot sosiolingvistisk refleksivitet»), viser at de hadde gjennomgående lav bevissthet om normbredden. Som en av elevene sa: «Er alt bokmål? Fyttirakkern!» En annen elev beskrev de talemålsnære variantene slik: «Ja, det her blir jo ikke riktig da. Det er annerledes, og det kan jo brukes, men det er ikke det vi er vant til.»

Også språkradikale lærere og filologer bør se positivt på elevenes stilsans

Elevene i Trondheim gjør altså som elevene i Horten: I skolearbeidet holder de seg til en velkjent «kjernenorm» med moderate former.  – Mange oppfatter talemålsnære varianter som tilhørende et annet bruksdomene, nemlig den private «dialektskrivinga». De ikke-talemålsnære formene oppvurderes som «mer riktig», forklarte Hårstad. Han trakk frem flere andre studier med samme resultater, blant elever fra bl.a. Sørlandet, Oslo-området og Molde. De viser samme tendens som kom frem i masteroppgaven «Bokmålsbruk – hvorledes/hvordan/åssen» (2014) av Kjersti Wictorsen Kola. Hun tok for seg bokmålsbruken i hele samfunnet, ikke bare på skolene, gjennom søk i representative tekstsamlinger med 100 millioner ord i Leksikografisk bokmålskorpus. Resultatet var 16 prosent radikale former mot 84 prosent konservative former.

Språkradikale lærere og filologer kan saktens sukke over at unge hverken vet om eller vil bruke talemålsnære varianter som åssen i elevtekster. Men de bør snarere se positivt på den språkfølelsen elevene her viser. De oppfatter intuitivt at skriftspråket har forskjellige stilnivåer, at det nøytrale, umarkerte standardspråket faller naturlig i sakprosa-tekster på skolen, mens det er greit å slå ut håret i sosiale medier.

 

Arkivert Under: Ordet Tagged With: Bokmålsnorm, Radikalt bokmål, rettskrivning

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]