• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Ordet / Boken i mitt hjerte: «Gift» av Alexander Kielland

Boken i mitt hjerte: «Gift» av Alexander Kielland

16/07/2019 AV Ragnar Kvam jr.

For jordomseileren, forfatteren og journalisten Ragnar Kvam jr. er det noe kjent og selvopplevd ved Kiellands bitende skildring av datidens latinskole. «Jeg gikk jo selv i latinklassen på Katta,» skriver Kvam.

Alexander Kiellands skildring i «Gift» av lille Marius’ triste skjebne har gjort inntrykk på artikkelforfatteren. (Maleri av Eilif Peterssen, 1887. Foto: Stavanger kunstmuseum)

Vi har vel alle, en eller annen gang, lært å telle byer i Belgien, slik lille Marius måtte i hine hårde skoledager på latinskolen i Stavanger. Brüssel, Namür og … nei lett var det ikke. «Flere byer,» drev adjunkten på. Men så stod pedellen i døren og meldte at klokken hadde slått, og lenger kom de ikke den dagen.

«Til neste gang», ropte adjunkten gjennom den larm som steg mens guttene ivret opp fra pultene, «til neste gang – floder i Frankrike».
«Floder i Frankrike,» skrålte de tilbake, lykkelige over at geografitimen med de lange forhør endelig var over.

Boken i mitt hjerte? Det kunne vel være så mange, men den første som rant meg i hu, nettopp mens redaktøren av dette blad spurte om jeg ville levere til spalten, var Gift av Alexander Kielland. Denne litt giftige dannelsesroman som kom ut i 1883, var pensum i norsk den gang jeg ble innskrevet som gymnasiast på Oslo Katedralskole, eller Latinskolen som skolen også ble benevnt.

Med Gift retter Kielland et usminket angrep på datidens norske skole, på pedagogikken, og ikke minst på den dominerende plass latin hadde i undervisningen, alt anskueliggjort gjennom lille Marius, denne vevre, undertrykte skolegutt.

Leste boken om igjen

Jeg husker godt inntrykket skjebnen til lille Marius gjorde på meg. Under arbeidet med denne artikkelen leste jeg boken på nytt. Min fascinasjon for den plagede skikkelsen var på ingen måte gått tapt, nå nesten seksti å senere.

Lille Marius gikk på Latinskolen i Stavanger. Han satt, ifølge forfatteren, alltid så pent og stille på pulten. Hans  altfor store mørkebrune øyne gav det  bleke ansikt et forskremt uttrykk. Fikk han et uventet spørsmål, kunne han bli ildrød i hodet og stammet.

Marius var født utenfor ekteskap og hadde ingen far, bare en mor, fru Gottwald, som byen var så høflig å kalle henne. Men selv om folk følte en viss godhet for den prøvede fru Gottwald og hennes sønn, stod det ikke til å nekte at de kom på kant med den borgerlige byens godt bevoktede konvensjoner. Blant annet av den grunn måtte Marius sitte på nederste benk i klasserommet, sammen med noen andre fra ringe sosiale kår.

Men det fantes en annen, mer uttalt grunn. Klasserommet var slik innrettet at det bare var de flinkeste, de beste, som fikk sitte på første benk, like under kateteret. Siden bestemte karakterene elevens plassering, helt ned til dem med dårligste karakter på siste rad. Og Marius var ikke flink, han strevde i neste alle fag, om det så var i historie, matematikk eller geografi, der årstall, ligninger eller byer i Belgien ikke festet seg i hans hode. Også derfor ble han sittende på de «dummes» benk.

Briljerte i latin

Men i ett fag stod lille Marius likevel over alle andre. Ingen i klassen briljerte som ham i latin, dette stringente, nær matematisk oppbygde språk, som ved siden av Pontoppidans forklaring til Luthers katekisme, hadde vært det viktigste fag i norsk skole så lenge noen kunne huske. «Like fra den første dag, da rektor overgav dem mensa til deklinasjon, hadde Marius utmerket seg,» skriver Kielland. «Det var ikke den form, det var ikke den biform, det var ikke den uregelmessighet ei heller den regel – kom bare til lille Marius, han visste beskjed om alt.«

Og rektor hadde i den grad latt seg forbløffe av fremgangen Marius viste ut i det latinske, at han hadde oppsøkt moren, den ensomme fru Godtwald, og latt henne forstå at dersom hennes sønn fortsatte fremgangen, ja, så skulle han siden få lov til å studere; rektor ville sogar sørge for at han fikk friplass. Den himmelfalne mor innprentet sin sønn det alvor som lå i rektors gunst; at han skulle få studere bare han var flink nok!

Og slik gikk det til at rektors ord trengte inn i Marius’ hode, og der «satte seg fast som spiker i vegg.» Men nå var det ikke bare i latin Marius imponerte, han kunne også krysse klinge i klassisk gresk, som i så mangt var latinens søsterspråk. Og for en fryd må det ikke ha vært for ham når han kastet et blikk på timeplanen: hele ni timer latin og fem timer gresk i uken. Snart fikk han og resten av latinklassen verk som Ciceros tale om alderdommen og Xenophons krigsepos Anabasis å bryne seg på. Glemt i slike øyeblikk var Pontoppidan og algebra, for ikke å snakke om norsk stil.

Latin og klassisk gresk, var jeg forrykt? Ja, det var mange som spurte, for hva skulle jeg med to «døde» språk?

Her må jeg et øyeblikk vende blikket mot meg selv, ta en selfie, så å si. For er det ikke noe kjent ved alt dette, noe selvopplevd? Jo, og det tør være en av grunnene til at Gift har avleiret seg som en bok i mitt hjerte. Jeg gikk jo selv i latinklassen på Katta, der jeg ikke bare leste latin, men også klassisk gresk. Med både Cicero og Xenophon på leseplanen, og sannelig hadde ikke også vi ni timer latin og fem timer gresk i uken.

Under salig Jørgen Fredrik Ordings kateter, dette fyrtårn av en lærer, dette kroneksempel på klassisk dannelse.
«Salve», hilste han når han kom inn i klasserommet. «Salve, magister», svarte vi.

«Ble man først lukket inn i latinens grammatiske irrganger, var det hverken lett eller ønskelig å finne veien ut,» skriver Ragnar Kvam.

Som jeg fortsatt savner de tidvise stundene i det lille biblioteket oppunder taket på Oslo Katedralskole, der Ording, med sine elevers tillatelse, kveiket pipen og tok oss med på vandring i den greske og romerske kulturhistorie, der ikke minst skriftene til nettopp Cicero og Xenophon, men også andre, som Platon og Ovid, ble gjenstand for analyse.

Latin og klassisk gresk, var jeg forrykt? Ja, det var mange som spurte, for hva skulle jeg med to «døde» språk ved inngangen til den ferskeste tid av alle, vår egen, moderne samtid? Burde jeg ikke heller konsentrere meg om den romerske avart fransk?

Nåja, fransk ble det jo også litt tid til, men det var vel med meg som med Marius, ble man først lukket inn i latinens grammatiske irrganger, var det hverken lett eller ønskelig å finne veien ut. For der inne kunne man, med den beste samvittighet, gi avkall på både x og y i annen, og ikke minst den langdryge øvelse kalt norsk stil.

Drevet til fortvilelse

Men om lille Marius var flink i latin, var hans rektor bekymret over at det gikk så dårlig i andre fag. Ved halvårseksamen ble han fuks i klassen, med den dårligste sammenlagtkarakteren av alle. Om han ikke «gjorde ganske overordentlige fremskritt,» formante læreren i matematikk ham, ville han bli sittende igjen uten å komme opp i 4de latinklasse.

Skremt kastet lille Marius seg over bøkene. Hva om han ble sittende igjen, ville det i så fall bli noe av studiene rektor hadde forespeilet ham? Inntil videre forbarmet likevel rektor seg over den lille gutt, det retter seg nok, tenkte han, når Marius bare modnes litt. Men hjemme satt den arme fru Gottwald og så hvordan sønnen led. Han forsøkte å få orden på tallrekkene i matematikken, men forvillet seg likevel snart over i latinen, der han til langt på kveld pugget ramse opp og ramse ned.
«Ikke mer,» kunne moren si. «Du må sove nå.»
Utkjørt og blek i ansiktet gikk han omsider til sengs, og ennå mens han langsomt falt i søvn, hørte moren ham mumle på latin.

«… dette skrekkelige sprog!  Hvad har de gjort min stakkars dreng!»

Et av norsk litteraturhistories mest kjente sitater er fra denne boken: «Mensa rotunda,» svarte lille Marius og døde.

Så en dag, mot skoleårets avslutning, og med rektor til stede i klasserommet, skulle Marius eksamineres. Han skulle opp i latin, og forventningene var høye hos så vel rektor som hos latinlærer. Men Marius, stakker, skalv der han satt og ventet på å bli ropt opp, selv om det aldri så mye var yndlingsfaget han skulle prøves i. Som vanlig bebreidet han seg selv for ikke å ha lest nok, han hadde jo sagt det der hjemme, at han måtte arbeide mer. Dessuten – tanken på det forferdelige, at han kanskje ikke ble satt opp i fjerde klasse, gjorde ham enda mer nervøs.

Det gikk dårlig fra start. Spørsmålene kom, men svarene uteble; Marius ble bare stående og stamme, «det var ikke lenger tanker skapt i hans hode,» forteller Kielland. Adjunkten gjøv på, ble hissig, og spurte om Gottwald, man var jo bare på etternavn, om Gottwald gjorde narr av ham?
«Altså, amo, ama…,» drev eksaminator på.
«Ama…» stotret lille Marius uten å komme videre.
«Så du er gjenstridig – din knekt! Hva heter det runde bord på latin? Det runde bord?» snerret adjunkten.

Det svimlet for Marius. Han segnet bevisstløs om mellom  to pulter. Siden, etter at han hadde fått litt vann i ansiktet og kunne stå på bena igjen, fulgte pedellen ham hjem.

Lille Marius ble liggende syk hjemme hos moren. Han hadde fått hjernebetennelse, ble det sagt, og han kom ikke mer i skolen. Han lå som i en døs, varm i hodet og med lukkede øyne, alt mens han mumlet deklinasjoner og konjugasjoner. Fru Gottwald løp til og fra, mer og mer urolig over sønnens tilstand som bare syntes å bli verre.

Han måtte ikke finne på å dø fra sin mor, hvisket hun, han var det eneste hun hadde.
«Min Gud, dette skrekkelige språk, hva har de gjort min stakkars dreng!» utbrøt hun.
Skulle han dø, uten å nevne sin mors navn? Fru Gottwald rev seg i håret. Men så, en kveld, smilte den bleke gutten, og moren fattet håp. Hva det runde bord het på latin?
«Mensa rotunda,» svarte lille Marius og døde.

Artikkelen er også trykt i Riksmålsforbundets tidsskrift Ordet (nr. 2 2019).

Arkivert Under: Ordet

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]