• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Ordet / Hvorfor kan altfor få nordmenn skrive norsk?

Hvorfor kan altfor få nordmenn skrive norsk?

31/01/2017 AV Sanna Sarromaa

Sanna Sarromaa har lurt på dette spørsmålet siden hun kom til Norge i 2003 . «Mengden av skrivefeil er overveldende. Og lærere våger ikke å rette på skrivefeil fordi de frykter at elevene skal føle seg mobbet», påpeker hun.

n3dvcsmp_3162_sannahires_foto_siljerindal

Ofte lurte jeg på hva folk hadde drevet med på skolen i 13 år når jeg, som finsk og fremmedspråklig, måtte fungere som norsklærer på en høgskole, skriver Sanna Sarromaa.

Rettskriving ser ikke ut til å være en sentral del av utdannelsen og dannelsen. Manglende skriveferdigheter er særlig alarmerende i yrker der man lever av å skrive, eller lærer andre å skrive. Ikke alle lærere kan skrive, og de som kan, kan være redde for å stille krav når kulturen rundt er slik som den er.

I løpet av mine ti år på høgskolen veiledet jeg en betydelig andel studentoppgaver. Oppgaver uten feil med sammensatte ord eller feil bruk av og/å var i mindretall. Ofte lurte jeg på hva folk hadde drevet med på skolen i 13 år når jeg, som finsk og fremmedspråklig, måtte fungere som norsklærer på en høgskole.

Norsk snillisme

Da jeg skrev om nordmenns manglende skriveferdigheter i en kronikk i VG høsten 2014, og Lørdagsrevyen ville intervjue meg sammen med studenter på høgskolen, spurte jeg direktøren på høgskolen om det var greit. Han mente at det hadde vært best om Lørdagsrevyen holdt seg unna. Høgskolen på Lillehammer ville ikke pådra seg et dårlig rykte på grunn av en ansatts kronikk som hadde blitt lest av noen hundretusener av nordmenn den uken. Istedenfor å se på dette som bra reklame for høgskolen – et sjeldent sted der en ansatt faktisk bryr seg om studentenes språk – valgte direktøren den norske snillismen. Det var best om høgskolen ikke ble dratt inn i dette.

Jeg tok ikke hensyn til direktørens anmodning. Høgskoler er offentlige steder, så jeg dro likevel Lørdagsrevyen med meg dit. Det var også min siste høst på høgskolen. Det var ikke noen ny jobb å få der etter ti år som midlertidig ansatt.

«Vi pleier ikke å rette på studentenes skrivefeil»

Elever og studenter er én ting, og de er langt fra de mest håpløse. De kan faktisk skoleres dersom de har dyktige lærere eller høgskolelærere som bryr seg om rettskriving. For noen år siden hadde jeg en student som tok årsstudium i pedagogikk på den samme høgskolen. Jeg skulle ha henne til veiledning, og hun foreslo tidspunkt på epost. Da hun foreslo Onsdag, bekreftet jeg dagen og tidspunktet – og la vennlig til at ukedager skrives med små forbokstaver på norsk. Denne studenten var helt representativ både hva angår rettskriving og min reaksjon på det, men jeg husker denne studenten fordi emneansvarlig for årsstudiet refset meg. Han, som for øvrig selv hadde hovedfag i norsk, sa at vi ikke pleide å rette på studenters skrivefeil.

Jenta som fikk veiledning på en onsdag, er snart en ferdigutdannet lærer fra en annen høgskole. Tenk om ingen lærer eller professor på noe tidspunkt hadde sagt til henne at ukedager skrives med små forbokstaver på norsk? Da hadde hun snart vært en uteksaminert lærer som skriver ukedager med store forbokstaver.

Lærere og journalister svikter

Det er muligens her hele nasjonens rettskrivingsproblem ligger. Det er to yrkesgrupper vi absolutt ikke burde tillate å begå skrivefeil: lærere og journalister. De burde være språkets og språklighetens frontkjempere i samfunnet. Det ser ikke ut til å være tilfellet når jeg leser lokalaviser og skriv fra skolen. Hvert skoleår sender jeg en stille bønn til rektoren: La dette være året jeg slipper å se lekser, invitasjoner og skriv fra skolen med feil forbundet med ortografi, og/å og sammensatte ord. Det er dessverre ingen selvfølge.

Mine barn har «gått å sett» på nissen, de har drevet med «tema arbeid» i et helt år, de har hatt «gym timer» og «instrument opplæring» i «måne gruppen». Vi foreldre er blitt invitert til å «komme å se» på utstillinger og skolen har feiret sitt «125 års jubileum». Hver gang det har kommet en sms, et skriv – eller enda verre: en lekse! – med feil, har det gnaget kraftig på min tillit til hva de holder på med i klasserommet. Jeg har lurt på om jeg kan være sikker på at læreren kan lære mitt barn å skrive når hun ikke kan skrive selv. Jeg har også måttet lure på om engelsklæreren kan engelsk, når det flere ganger har vært feil i ukens ord. Dette er selvsagt ikke lett å ta opp i snillismens hjemland, men på samme måte som læreren bør forvente det beste og stille krav til mine barn, bør jeg vel kunne forvente at faglæreren kan faget sitt.

Det er forskjell på retting og mobbing

I den snille nasjonens ånd måtte kronikken min om rettskriving i VG få et nytt navn på nettet. Teksten som jeg opprinnelig hadde døpt «En nasjon av dyslektikere» ble omdøpt til «Det norske språkets forfall» av VG etter at sure dyslektikere hadde bombardert redaksjonen. Redaksjonen ga etter, selv om jeg mistenker at disse sinte dyslektikerne ikke engang hadde lest kronikken. Dyslektikerne var jo unnskyldt, de har et alibi: «Hele nasjonen kan jo ikke bestå av dyslektikere, selv om det ser slik ut», avsluttet jeg nemlig.

I tillegg til dyslektikere, har vi innvandrere et alibi. Den etniske nordmannen har ingen unnskyldning for ikke å kunne skrive. Da jeg hadde barnehagebarn, skrev de ansatte – etnisk norske, vel å merke – på en plasttavle hva barna hadde gjort hver dag. Flere ganger rettet jeg på barnehagelærernes feil, for eksempel da barna hadde «spist pølse og makaroni grateng og gått i Lucia tog». Jeg måtte slutte med min utadrettede pedagogiske virksomhet fordi den pedagogiske lederen sa at de ansatte følte seg mobbet.

Meningen min var selvsagt ikke å mobbe, men å rette. Det er trolig her problemet ligger. Det å rette blir oppfattet som mobbing hos de snille. Lærere våger ikke å rette på skrivefeil fordi de frykter at elevene skal føle seg mobbet. Det er sikkert mange som føler seg støtt bare av å lese dette her.

Det er selvsagt flere måter å rette på. Noe kan selvsagt oppfattes som mobbing og noe er mobbing. Er man for eksempel nedlatende, er det ingen pedagogisk vinnerstrategi. Det er imidlertid sannelig en forskjell mellom uthenging og retting. Den 28. august i 2014 hadde en tagger sprayet «Fuck schoul» på veggen til Surnadal videregående. Rektoren der ble spurt hva han syntes om at vandalen ikke kunne engelsk. «Vi vil ikke henge ut noen», svarte han til TV 2. Om lærere og rektorer aldri retter på noen, ikke engang vandaler, fordi det tolkes som uthenging eller mobbing, hvordan kan elever da lære noe?

Om forfatteren: Sanna Sarromaa (f. 1979) er finsk, men fant seg en mann fra Gudbrandsdalen og flyttet til Lillehammer der hun bor med deres tre barn. Er lektor i historie med doktorgrad og har blant annet forsket på kroppspress blant unge jenter. Har tidligere vært folkevalgt i kommunen og i fylket, og ertet på seg nordmenn med sine spalter i Gudbrandsdalen Dagningen og i VG.

Støtt Riksmålsforbundets arbeid for god språkbruk – bruk vårt innmeldingsskjema.

 

 

Arkivert Under: Ordet

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]