Ikke bare kan det skape både latter og misforståelser når man deler ord på gal måte. Det kan faktisk også skremme bort kunder.
Språktrenden fra SMS og chatting overføres nå sakte, men sikkert til det daglige liv. Og det kan ødelegge for din profilering på nettet. Det jeg snakker om, er at man deler ord på en slik måte at det kan bli både latterlig, misforstått og faktisk kritisk for en næring.
Vi har fått et slags system med to språk; et hurtigspråk og et normalspråk. Det som skremmer mest, er at de unge, og faktisk også eldre mennesker, nå tar med seg deler av dette hurtigspråket inn i sitt hverdagsliv. Det mange ikke tenker på, er at den kan skape store problemer når unge skal inn i arbeidsmarkedet, og ikke minst inn i it-bransjen hvor språket er et must for utvikling og profilering av nettsteder.
Søker etter «norsk lærer»
Tenk deg et nettsted for en skole som trenger en ny lærer i norskfag. De legger ut en annonse hvor det står «….. søker etter en norsk lærer». Så, hva søker de etter? En norsk lærer eller en norsklærer. Dette kan i ytterste konsekvens være straffbart å skrive. Og tenk deg at du legger ut info om ansatte i din bedrift, hvor du skriver at «Ola Nordmann har 3 års utdannelse fra en høy skole i Stavanger og har leder erfaring fra diverse syke hus». Hadde jeg lest dette, så hadde jeg først fått meg en god latter, for deretter å forlate nettsiden.
Og hva skjer når du lager en nettside for en stor kunde, og hvor du i menyen finner valg som : Start side, Spill demo, Leser siden, Over sikt, Bank kunder, Post kunder, Skade forsikringen, Butikk kjeder, Merke klær, Syk dommer, Tyveri sikret og Styre formannen.
Snakk om tabbe
Tenk deg at ditt firma trenger en konsulent for å utvikle reklame. Du går inn på et nettsted, og det første som møter deg er «Reklame skilt fra vårt firma». Jaja, hadde jeg tenkt. De driver kanskje ikke med reklame lenger. Så hadde jeg gått til nestemann. Og jeg som har 200 000 avsatt til dette prosjektet. Snakk om tabbe!
Sakte, men sikkert ser jeg nå at dette problemet dukker opp på flere og flere nettsider (eller skal jeg si nett sider!) Det er ikke bestandig vi ser det. Det er ikke bestandig det betyr noe, men trenden er på vei. Og ingen bryr seg om det….vel, vi har jo Astronomer mot orddeling da. Det mest skremmende er at det virker som om ingen skjønner konsekvensene av dette. Dårlig profilering, tap av salg og kunder, misforståelser og besøkende som kanskje ikke kommer tilbake til nettsiden, kan gi konsekvenser i fremtiden.
Språket vårt er dynamisk, og i konstant utvikling. Ungdom har vel også til alle tider utfordret språket og laget egne ord, uttrykk, trender og kommunikasjonsformer. Men det som nå skjer, kommer en eller annen gang til å skape problemer for noen i næringslivet. Informasjon på internett er et språk. Et svakt språk gir en svak profil. En svak profil gir et svakt salg.
(Artikkelen er fra vårt tidsskrift Ordet nr. 3, 2017)
Støtt Riksmålsforbundets arbeid for god språbruk. Meld deg inn nå!