• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Nytt / Språk er det vi erfarer verden igjennom

Språk er det vi erfarer verden igjennom

12/12/2023 AV Pedro Carmona-Alvarez

Riksmålsforbundets litteraturpris 2023: Mitt skriftspråk er det norske, men det er et tilsølt norsk, et norsk som også besudles og utfordres av mitt spanske morsmål; i andre anledninger har jeg sammenlignet denne dobbeltheten med hvordan en hardingfele funker; man spiller på ett sett med strenger, mens et sett med uberørte får resonnere under dem, forteller årets litteraturprisvinner i denne takketalen.

Jeg oppdaget litteraturen fordi jeg som 11-åring måtte lære norsk, og det var i bøkene det fantes ord, skriver Pedro Carmona-Alvarez. (Foto: Stig Michaelsen)

Kjære alle sammen; jeg vil først – på vegne av romanen Chiquitita – takke juryen for denne prisen. Romanen ble skrevet i løpet av noen måneder i fjor, sittende i sofaen hjemme i Bergen med hunden min liggende ved siden av meg. Romanen handler om en kvinne, Marisol, som vi møter da hun er barn i et land som snart raser sammen, og familien hennes drives på flukt; først tilbringer de en tid ventende på et flyktningmottak i nabolandets hovedstad, før de blir sendt hit, til et land som ligner på Norge, som tar dem imot som flyktninger. Underveis møter vi også Marisol som ung kvinne; hun og kjæresten er på sin første store utenlandsreise sammen, de står på et museum og ser på malerier, i særdeleshet et bilde av en hund som holder på å synke. Og så møter vi henne som middelaldrende kvinne som går tur med en gammel hund, eller sitter og snakker med en psykolog.

Les juryens begrunnelse: Inderlig og gripende om fluktens lange skygger.

Dette er en bok som er tett på mine egne erfaringer som barn. Men det er også en litterær konstruksjon, en roman, en lek med muligheter, en utvidet, filtrert versjon av noe som ligner på livet mitt. Et amalgam av hendelser, syn, gester, minner, sammenkomster, språk, form.

Ingenting er riktig, men alt er sant, som Judith Hermann skriver et sted.

Det litterære arbeidet – skrivingen, lesingen, lyttingen, oppmerksomheten, observasjonen, men også drømmene og marerittene og fantasien og innbilningen og spekulasjonen – har i mitt tilfelle vært et livsvalg; fra jeg var ganske ung var jeg veldig interessert i språk; hvilken sammenheng det finnes mellom språk, makt og avmakt,  hvordan språket også definerer virkeligheten den skildrer, og hvordan språk er skrudd sammen, men også hvordan forskjellige språk er skrudd sammen forskjellig.

Fortellingens hvem, hva og hvordan

Jeg ble tidlig en leser, lenge før jeg hadde noen ambisjoner om å bli forfatter. Jeg oppdaget tidlig at litteraturen var et flerhodet monster. En leser vil alltid måtte tenke på histories HVA: Hva vil skje i denne fortellingen? Vil Odyssevs komme hjem? Hvem vil vinne krigen? Vil Madame Bovary finne lykken med skjørtejegeren Rodoplhe? Kommer Pinnochio til å bli en gutt av kjøtt og blod, vil Kaptein Akab fange Hvalen?

Og når man utvikler seg som leser, spør man seg også HVORDAN: Hvordan er denne historien formet, fortalt, strukturert. Hva slags leser forventer denne fortellingen at jeg skal være?

Fortellingens Hva er de narrative, kronologiske, hendelsene. Fortellingens Hvordan er å være bevisst dens former, oppmerksom på at enhver fortelling fremstilles på en viss, unik, måte. Ingen virkelige lesere er uøvde lesere. Litteraturen tiltrekker seg ofte mennesker som – ved siden av å leve seg inn i historier og fortellinger – også er ute etter språklige erfaringer.

Jeg oppdaget litteraturen fordi jeg som 11-åring måtte lære norsk, og det var i bøkene det fantes ord; ord jeg ennå ikke kunne, som jeg trengte. Jeg oppdaget også at litteraturen var en portal – en luke man kunne forsvinne inn i og der møte mennesker og skjebner man ikke hadde støtt på i virkeligheten – virkeligheten, dette for meg trøblete ordet; forsvinningen var det sentrale, først – det å kunne miste seg selv i en fortelling, i noen andres liv, liv som både lignet og ikke lignet på mitt eget. Men jeg oppdaget snart at språket også gjør noe annet enn å fortelle; språk tenker, språk er det vi erfarer verden igjennom.

Inn i skrivingens verden

Jeg begynte å skrive, slik alle anstendige mennesker gjør, i hemmelighet; jeg likte både stillheten ved arbeidet, den ensomheten som kreves når man setter seg ned for å skrive, og det befolkede rommet litteraturen tross alt også er – den fantastiske muligheten til å samtale med andre skrivende, levende og døde, på tvers av tid og sted. Skrivingen har for meg vært synonymt med en slags utnulling av selvet og et sted for emosjonell multiplikasjon; et sted der JEG kan forsvinne, men også ikle meg masker og stemmer som ikke er mine (i virkeligheten). Litteraturen gjør både læring og avlæring mulig; lesing og skriving er stedet der individ møter kollektiv, der samtid møter fortid og fremtid, der mitt liv og alle andres liv smelter sammen til noe flerstemmig, et kor av dauinger og sprell levende folk, side om side.

I et dikt om et bibliotek har jeg skrevet:

Vi gjemmer oss bak H-hyllen
min første elsker og jeg
jeg kaller ham Heathcliff, kjære, han sier
Holly, kjære
jeg sier Holden, kjære
Henry kjære, vi leser Sakutaro
Hariwara, Oscar
Hahn, Yahya
Haqqi, Juanita
Havill, Rashad
Hashim Herodot
nevner tolv gårdsplasser
og den hellige krokodillen Sobeks krypt
og fordi Nilen blir oversvømt
lærer vi om hydrologi fordi Hektors lik slepes
etter Akilles vogn lærer vi om hestetemming
fordi Gud er så streng
lærer vi om hellighet
herlighet og Herakles fordi vi lærer om Hydra
lærer vi om moren Ekhidna
om Kerberos, Khimaira
og dragen i Kolkis

Mitt poetiske språk

Mitt romanspråk er infisert av poesien, mitt poetiske språk er rytmisk, sanglig, fraktalt og myldrete: Mitt skriftspråk er det norske, men det er et tilsølt norsk, et norsk som også besudles og utfordres av mitt spanske morsmål; i andre anledninger har jeg sammenlignet denne dobbeltheten med hvordan en hardingfele funker; man spiller på ett sett med strenger, mens et sett med uberørte får resonnere under dem. Det er slik jeg tenker på det. Og for meg gir det mening.

Å motta en pris for denne romanen er stas, det må jeg innrømme, særlig fordi dette er en bok som i stor grad bæres av språket den er skrevet i, fordi den bruker språket til å utforske hva en historie er, hva hukommelse er, hvordan man forvalter livets mange syn og inntrykk – men også en bok hvis språk er historien, hvis form også er innholdet, hvis narrative tablåer forutsettes av hvordan språket er konstruert og utsagt.

Jeg vil takke min redaktør Bjørn Aagenæs for et fabelaktig samarbeid, for vennskapet og samtalene, som nå strekker seg over 20 år. Og igjen vil jeg takke juryen, jeg er veldig glad og stolt fordi boken min, skriften min, språket mitt, blir anerkjent.

Så: På vegne av meg selv og romanen min sier jeg tusen, tusen takk.

 

 

 

 

 

 

Arkivert Under: Nytt Tagged With: Pedro Carmona-Alvarez, Riksmålsforbundets litteraturpris 2023

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]