• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Aktuelt / Norsklektor: Sidemålsstrevet gir ikke lenger mening

Norsklektor: Sidemålsstrevet gir ikke lenger mening

25/06/2019 AV Merete Kronholm

Nynorskens plass i faget er soleklar, men det er på tide at den flyttes vekk fra kunstige skriveøvelser for å klare eksamen, og over i sola sidestilt med annen litteratur og språkhistorie, skriver norsklektor Merete Kronholm.

Elevene mine har et positivt forhold til nynorsk på alle plan – bortsett fra skriftlig karakter, skriver norsklektor Merete Kronholm.

I vinterferien sto to av mine videregående førsteklassinger på togstasjonen i Mysen retning Oslo. De hadde kjøpt seg billetter til Det Norske Teatret for å se «Operasjon Sjølvdisiplin» av Agnes Ravatn – betalt med egne penger og smittet av norsklæreren. Elevene mine har et positivt forhold til nynorsk på alle plan bortsett fra skriftlig karakter.

All min didaktiske fantasi er tatt i bruk – jeg framsnakker forfattere uavhengig av målform og legger vekt på opplevelsen, trykker opp og deler de 50 vanligste nynorske feil, sørger for at vi blir godvenner med ordnett.no, har huskelister hengende rundt på veggene. Likevel leverer elever oppgaver med titler som «Nynorskens plass føyr og nu». Etter 13 års skolegang klarer de ikke å skrive verbet To be riktig på nynorsk i egne tekster: å vere – er – var – har vore vil bare ikke sitte. Grunnleggende grammatikk mangler fullstendig resonans i hverdagen.

Nynorskens plass i faget er soleklar, men det er på tide at den flyttes vekk fra kunstige skriveøvelser for å klare eksamen, og over i sola sidestilt med annen litteratur og språkhistorie.

Vi har ingen tid å miste i skriveopplæringen

I Europa og resten av verden ser vi høyrevridde bølger som styres av populister med millioner av følgere i lomma. Vi står snart med begge beina i en gjørmete hengemyr der kun ytterfløyene våger seg frampå. Vi må ikke sove – vi må følge med i timen – og vi må kunne skrive.

Som norsklærer er jeg opptatt av å bekjempe nettroll og lokke fram samfunnsengasjerte medmennesker. Jeg rydder plass til ukas nyheter og skriver «Hva er da et menneske?» på tavla før vi lar Marthe Valle rive oss vekk fra hverdagen med sangen Menneska på Youtube. Jeg finner fram «Tung tids tale» fra 1945 i samme slengen for å slå paraplyen over norskfaget. Jeg rydder plass til miljøaktivist Greta Thunberg som har gjort leksene sine og setter politikere over hele verden på plass. Jeg finner fram retorikkteori mens hun viser oss retorisk kunst på TedTalk. Jeg har ingen tid å miste.

Jeg har stått støtt i klasserommet i 20 år, og fulgt X antall kull gjennom ungdomsskole og videregående. Det står «Ta del i demokratiet» på mitt imaginære banner. Jeg underviser ikke i skriving, jeg underviser skrivere.

Ødeleggende sidemålsstrev

Vellykkede forsøk med én skriftlig karakter gagner læring, men likevel er eksamensspøkelset trehodet. Det gir ikke mening, og jeg teller på knappene om jeg skal kaste inn håndkleet på studie-spesialiserende og konsentrere meg om yrkesfagelevene. Men jeg elsker jobben min og den fremragende førsteklassen jeg har nå; jeg vil lose dem gjennom identitetsskapende timer der alle får oppleve magien når tekster treffer. Jeg er fremdeles klar for å fjerne lag på lag og komme fram til kjernen i klassikere for så å sette dem opp mot dagens multimodale hverdag. Jeg vil at elevene skal ta med seg bøker i bagasjen ut i det virkelige liv med visshet om at litteratur, uavhengig av målform, kan være livsendrende.

Lærere over hele landet fordyper seg nå i fagfornyelsen som inntrer høsten 2020. Dybdelæring og kritisk tenkning er i frammarsj, og vi er godt i gang med opprustningsfasen. Det er mål som gir mening, men jeg fnyser av lovnader for norskfaget så lenge målgangen for avgangselever fortsatt skal være tre karakterer med to likeverdige tall i to skriftspråk. Uansett tiltak for å begrense stofftrengselen, er det kun ett virkemiddel som monner; vi må få lov til å uttrykke oss på ett selvvalgt skriftspråk.

I vårt siste prosjekt – Språk i endring – gjennomførte nysgjerrige elever undersøkelser med 100 informanter, de så på engelsk påvirkning i media med kritisk blikk og noen fordypet seg i nynorskens utvikling. De fant ut at seks prosent av videregående elever har nynorsk som sitt hovedmål mot tolv prosent blant resten av befolkningen, og at 36 prosent får 2 til eksamen.

Det er på høy tid å slutte å bruke gisler i klasserommet og pøse på med kunstig sprøytemiddel gjennom tvungen sidemålsskriving. Gi oss bøker, omvisninger og teaterbilletter, men la oss slippe meningsløs vurdering i to skriftspråk. Penger og makt råder i Stortingets lobbyer, men nå må snart noen med baller våge å ta sidemåls-karakteren ut av standpunktrekka så vi kan konsentrere oss om innhold og opplevelse.

Elevene opplever kravet om å kunne skrive på nynorsk som meningsløst

«Kor viktig er trua på å få det til?» spør Frøydis Solberg i en lesverdig artikkel om skriving på Utdanningsnytt.  Jeg har til dags dato ikke møtt en eneste elev som tror hen kan skrive god nynorsk etter endt skolegang. Målet oppleves som meningsløst – de skal ikke bruke det til annet enn å passere eksamen. Men å lese og lære om nynorsk, det gjør de mer enn gjerne.

Kulturdepartementet arbeider i disse dager med utkast til norsk språklov som skal styrke det norske språket. På forsida av siste Språknytt står det «Norsk holder basically på å dø ut». Vi må snart forstå at dersom vi virkelig ønsker å bevare og styrke det norske språk, må elever få velge skriftspråk selv. Først da kan vi snakke om styrking.

Les nynorsk, men la elevene velge skriftspråk

Ja, jeg abonnerer på Dag og Tid og deler artikler med elevene. Ja, vi humrer over Are Kalvø og fortaper oss i Vesaas. Ja, de vet at mine røtter ligger dypt og urokkelig i Sogn og Fjordane. Nei, jeg klarer ikke å få dem til å forstå hvorfor de skal kunne uttrykke seg like godt på sidemål når de har lyst til å formulere seg best mulig på hovedmålet.

(Dette innlegget er også publisert i Riksmålsforbundets tidsskrift Ordet nr. 2, 2019)

 

Arkivert Under: Aktuelt

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]