• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Nytt / Riksmålspriser til barne- og ungdomsbøker

Riksmålspriser til barne- og ungdomsbøker

15/09/2017 AV Redaksjonen

Bo Gaustad mottok prisen for barneboken «Lille Olle», mens Synne Sun Løes ble hedret for ungdomsromanen «Miss» da Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris 2017 ble overrakt. Les jurybegrunnelsene her. 

Synne Sun Løes (t.v.) og Bo Gaustad fikk riksmålspriser for henholdsvis ungdomsromanen «Miss» og barneboken «Lille Olle». (Foto: Stig Michaelsen)

Overrekkelsen fant sted 14. september under Barnebokfestivalen i Oslo. Juryen gikk i år til det uvanlige skritt å dele ut to priser, for begge kandidatene var så gode at de rett og slett ikke kunne forbigås, forklarte Riksmålsforbundets formann Trond Vernegg.

Begge de prisbelønnede bøkene er nye av året. «Lille Olle» er skrevet på rim og illustrert av forfatteren selv. – Når vi leser boken hennes, kjenner vi gleden over rim og rytme. Lekende, men samtidig stilistisk treffsikkert, sa juryformann Bjørgulv Vinje Borgundvaag. Ifølge juryen tar ungdomsromanen «Miss» opp et tabubelagt tema – overspising – med en usedvanlig rik språkføring. – Boken er sår, morsom, fandenivoldsk, gripende og hjerteskjærende, og ikke minst svært original, sa jurymedlem Heidi Sævareid.

Riksmålsforbundets barne- og ungdomspris er blitt delt ut siden 1977. Da gikk den til Anne Cath. Vestly.

Årets jury har bestått av Heidi Sævareid, Åsil Øverland, Mats Bergström og Bjørgulv Vinje Borgundvaag, som har ledet juryarbeidet.

Juryens begrunnelse for prisen til Synne Sun Løes

Vinneren av Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris klarer i likhet med fjorårets prisvinner å sette ord på et vanskelig tema.

Spiseforstyrrelser er i seg selv ikke et uvanlig tema i ungdomslitteraturen, men mens det finnes et rikt utvalg bøker om spisevegring, er den minst ”estetiske” lidelsen – overspising – ekstremt tabubelagt.

Overspising – ja, spiseforstyrrelser generelt – er omgitt av uvitenhet og fordommer, men forfatteren lykkes i å skape forståelse, i tillegg til å skrive frem en genuint underholdende historie. Boken er sår, morsom, fandenivoldsk, gripende og hjerteskjærende, og ikke minst svært original.

Synne Sun Løes flankert av jurymedlemmene Bjørgulv Vinje Borgundvaag og Heidi Sævareid, som selv var prisvinner i 2015.

Vinnerboken er skrevet på et klart og tydelig riksmål, men språket kan ikke kalles tradisjonelt. Dette er ment som en honnør. Prisvinneren har en usedvanlig rik språkføring – på flere måter enn én. Språket er rent bokstavelig rikt – teller man glosene, vil man ende opp med et anselig og større ordforråd enn i de aller fleste ungdomsbøker.

Mest imponerende er imidlertid måten forfatteren turnerer språket på. Hun leker seg med uvanlige ordsammensetninger, uttrykk og bilder, og har en svært bevisst klangbruk. Gammelmodig og ungdommelig språk blandes, og forfatteren nøler ikke med å inkludere både engelsk, japansk, spansk og kinesisk i språkleken. Alt dette gjør hun uten at det på noe tidspunkt blir krampaktig. Mye av humoren i boken oppstår nettopp i kraft av språket.

Bokens språkdrakt er også med på å speile hovedpersonen Ea. Den har en dagboklignende form, og språket og strukturen er som hovedpersonen – maksimalistisk og bugnende.

Ea omgir seg med ord på samme måte som hun omgir seg med ting og mat. Det hender det kan være utmattende å lese, men dette oppleves som et tilsiktet grep. Ea er smertelig og trassig klar over hvor stor plass hun tar i verden, og i hvilken grad hennes blotte eksistens fyller mennesker med ubehag. Hun er en omvandrende konfrontasjon, og det er naturlig at språket er tilsvarende konfronterende:

JEG HATER: følelser, kroppen min, skolen, mamma og pappas hakk-i-plata-masing (om den veldig viktige Fremtiden), all verdens Urettferdighet, Perfekte menneskers standhaftige Streben og kontinuerlige Sult etter enda litt mer Perfekt Perfeksjonisme, kaviarlukt på fingrene, å gå med strømpebukser under vanlige bukser, klementiner som er pepret med steiner, butikksmultringer som har holdbarhetsdato langt inn i evigheten (den perfekte smultringen smaker godt i toppen én time etter at den er fisket opp av smultgryta!), køsnikere med arrogante back-off-blikk, hundeeiere som never-ever plukker opp dritten etter hundene sine, klær med dårlige sømmer, synet av mine egne skummetmelkfargede lår presset utover et plaststolsete, sand i skoene, lyden av mammas raske skritt over grusen når hun kommer hjem fra jobb (tråkktråkktråkk), vepsestikk på tungen, pastiller som klistrer seg fast til tennene, offentlig transport i rushtiden, sommer og sol, sosiale medier, dødens tause ansikt, barn som stikker pinner i maurtuer, lyn og torden når mamma er hjemme (hun blir helt hysterisk, løper rundt i gummistøvler og napper ut alle stikkontakter i hele huset), myggestikk i øret, trange prøverom med kun en tynnslitt tøyfille å gjemme seg bak, small-talk: bla bla bla (liker bedre big talk: BLA BLA BLA)…

 Etter juryens vurdering er dette en av årets mest spennende utgivelser, det er en glede å tildele Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris for 2017 til Synne Sun Løes.  Gratulerer!

 

Juryens begrunnelse for tildelingen av prisen til Bo Gaustad

 Til mennesker ble vi på jorden en natt da vi lekte med ord.

Slik avslutter André Bjerke diktet “Barnet, natten og ordet”, der han beskriver barnets fryd over rytmen i gode versemål.

Alle husker vi vel denne sterke barnlige gleden over rytme og rim. Hvorfor gjør rim og rytme et så sterkt inntrykk på oss? Det kan vi fornuftsmessig ikke begrunne, hevder Bjerke i sin bok om versekunsten – ekte magi kan nemlig ikke forklares.

– Jeg leker med ordene. Det er musikk i det å lage rytme og rim, sa Bo Gaustad, her med juryformann Bjørgulv Vinje Borgundvaag.

Noen tiår senere gav musikkprofessor Jon Roar Bjørkvold allikevel et svar: Rytmer og toner er rammen i livene våre. Det limbiske system var det første som utviklet seg i menneskehjernen, og mot slutten av livet er vår evne til å respondere på sang og musikk det siste som forlater oss.

Det er kilden i oss. Musikken i språket er en nøkkel til vår forståelse av hverandre, rytmen og tonen i språket vårt røper mye av vår personlighet. Rytmen går i kroppen.

Om Bjerke valgte en mindre vitenskapelig tilnærming enn Bjørkvold, beskrev han allikevel samme fenomen: En enkelt, rytmisk velklingende strofe kan plutselig få en glemt sangbunn i oss til å vibrere. Plutselig fornemmer vi at vi selv består av rim og rytme, av åndedrett og hjerteslag.

Vi føler noe vi for lengst hadde glemt: nemlig at vi lever!

Når du leser verket til vinneren, forstår du umiddelbart hvorfor hun ikke kunne forbigås. Hun simpelthen måtte få en pris noen måneder før André Bjerkes 100-årsdag. For når vi leser boken hennes, så kjenner vi som lesere nettopp dette – gleden over å gjenoppdage hvordan vi alle består av rim og rytme. Lekende, men samtidig stilistisk treffsikkert, har prisvinneren skapt en fortelling det gir glede å lese igjen – og igjen – og igjen.

Den kresne lyriker unngår gjerne klisjé-effekten, og søker å oppspore det friske rim, skrev Bjerke. Den beskrivelsen passer virkelig også på prisvinneren. Lekende lett veksler hun mellom dansearter, matvarer, instrumenter, eksotiske reisemål og klassiske komponister, i sine formfullendte vers.

En glede å lese, for voksne som for barn.

  • Kanskje er det hennes lange befatning med, og innsats for flere kunstarter som har avstedkommet slik sublim versekunst?
  • Kanskje er det utdannelsen fra Romas akademi for de vakre kunster og spesialstudiene ved Statens håndverks- og kunstindustriskole?
  • Kanskje er det alle illustrasjonene og tegningene hun har skapt for bøker, magasiner og aviser, som har skapt en slik kunstnerisk åre?

Hvorom allting er – juryen var ikke i tvil om at vi i 2017 måtte tildele en særlig Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris til forfatter og kunstner Bo Gaustad for boken Lille Olle et begavet svin. Gratulerer!

Se flere bilder fra arrangementet:

Prisvinner Synne Sun Løes i samtale med barnebokforfatter Bjørn Ingvaldsen.

Forfatterne Alexander Løken og Tore Aurstad sammen med redaktør Pia Larsen i Cappelen Damm.

Barnebokforfatter Hilde Matre Larsen sammen med redaksjonssjef Hege Eikenes Randen i Cappelen Damm.

Barnebokforfatterne Arne Svingen og Ingunn Aamodt.

Barnebokforfatterne Gry Moursund og Bjørn Rørvik.

Veronica Salinas mottok Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend fra Taran L. Bjørnstad, som selv er tidligere vinner av Riksmålsprisen.

Arkivert Under: Nytt

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]