• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Nytt / Medieprisene: Les juryenes begrunnelser

Medieprisene: Les juryenes begrunnelser

19/10/2021 AV Redaksjonen

På hver sin måte er vinnerne av Riksmålsforbundets mediepriser språklige forbilder – Gullpennen Sturle Scholz Nærø, TV-prisvinner Rima Iraki og lytterprisvinner Anne Cathrine Straume.

Gullpennen 2021 til Sturle Scholz Nærø, Aftenposten

Juryen har bestått av Tom Egeland (leder), Knut Olav Åmås, Vetle Lid Larssen, Ragnar Kvam jr. og Eirin Eikefjord.

Gullpennen Sturle Scholz Nærø ble gratulert av Lise Fjeldstad (t.h.) og sin sjef, kulturredaktør Cecilie Asker i Aftenposten. (Foto: Stig Michaelsen)

 

Begrunnelse: «Ord» – står det i ordboken – er «betydningsbærende, språklig enhet av lyder eller bokstaver, som i tekst er avgrenset av mellomrom».
For Sturle Scholz Nærø er de gullkorn. Ord er Sturles byggesteiner av nettopp gull, ikke gråstein. De funkler. De lyser opp og glimter til. Velformulerte små perler.

De fleste journalister av Sturles kaliber blir før eller siden kommentatorer eller i verste fall sjefer. Heldigvis er Sturle fortsatt journalist. Verken mer eller mindre. Hans ord-lekne formuleringsevne gjør det egentlig unødvendig for ham å signere sine artikler. Leserne kjenner igjen Sturles umiskjennelige stil og tone.

Les også vinnerens takketale: Vi trenger pustehullene i spaltene – det er min jobb

Hans stilistiske fingeravtrykk særpreger alle hans petit-lignende artikler og intervjuer. I gamle dager ville vi ha sagt at han håndskriver sine saker. Det er ikke et bokstavelig uttrykk. Det er en hedersbetegnelse.

Han er en uredd ekvilibrist og en blendende bruker av braglende bokstavrim. Hør bare: «Drønnende dans, dyriske drifter, dekadente diskodunk, daff djevelskap, dristige designerdresser, dunkel divadyrkelse og dominant dressur.» Ja, nettopp så frekt åpnet han sin omtale – fylt med snerr og glefs og stønn – da verdensstjernen Grace Jones besøkte Oslo.

Sturles journalistiske og menneskelige register er stort. Wenche Myhre den ene dagen – vakthavende meteorolog den neste. Med interjeksjonen «Huttetu!» kan han innlede en hustrig værrapport og veksle mellom «hutrende sludd» og «solskinnsgrader». For mange journalister er det å skrive helgens værrapport et snork på to spalter. For Sturle er det en enda en jubelmulighet til å briljere.

Som intervjuer er Sturle en vennlig og velvillig lyttende journalist. Som lesere føler vi oss alltid hjertelig til stede i samtalen – som om et tablå utspiller seg foran øynene på oss. Han stiller spørsmål på vegne av oss alle. Også de spørsmålene vi andre aldri ville ha våget å stille. For han er aldri tannløs. Derfor tør han å konfrontere Toralv Maurstad med påstanden til Wenche Foss om at hun var den eneste kvinnen i Norge som han ikke hadde ligget med.

Maurstad var for øvrig ikke helt uenig.

Sturle intervjuer ikke bare divaer, celebriteter, superkjendiser og verdensstjerner. I intervjuserien «Mitt Oslo» slapp han til skole-debutanten Peder Jakob på 6, som kunne meddele at ingenting i Oslo er dumt – rent bortsett fra at det ikke finnes dinosaurer her. I reportasjeboken «Lykkerapporten» portretterer han den 81-årige fru Aas fra Tøyen. Hun ville ikke kjøpe abonnement på Aftenposten av Sturle, «det er jo altfor mye papir». Ikke ville hun bli intervjuet, heller. På ingen måte! Hun hadde ingenting å si. Likevel blir det et fem siders intervju – om ingen verdens ting. Men likevel om alt.

Sturle har vært i alle Aftenpostens redaksjoner – minus sporten. Han har dekket haute couture som fast moteskribent i Paris og sittet i Stortingets noe mindre velkledde presselosje. Han har vært Rampelys-reporter i VG og programleder i Radio 1. Men gjennom sine 31 år i Aftenposten er han blitt en del av avisens dunkende puls.

«Du må gi av ditt hjerteblod for å skrive godt,» påsto Schibsteds styreformann Tinius Nagell-Erichsen i et bursdagsintervju med Sturle tilbake i 1999. Jeg vet ikke om Sturle er enig. Jeg vil tro Sturle mener at det er en journalists fordømte plikt å skrive godt. Selv legger han sin ære i å forvandle «betydningsbærende, språklig enhet av bokstaver avgrenset av mellomrom» til edelsten-funklende smykker på avissiden.

Vinneren av årets Gullpenn: Sturle Scholz Nærø!

 

TV-prisen 2021 til programleder Rima Iraki, NRK TV

TV-prisvinner Rima Irak sier om seg selv at hun brenner for å formidle og forklare kompliserte temaer på en enkel og forståelig måte slik at alle kan føle seg inkludert.

Juryen har bestått av Hans Rossiné (leder), Tonje Steinsland, Knut Lindh og Torestein Bae.

Begrunnelse: At det går en slags linje fra en deodorant i en barnehånd i 1987 til Riksmålsforbundets TV-pris i 2021 for fremragende språkbruk på fjernsyn, er ikke innlysende for de fleste. Men det gjør det altså.

Årets prisvinner, Rima Iraki, har i et intervju fortalt om hvordan hun fem år gammel satt foran foreldrene sine med en bunke papirer foran seg, en deodorant i hånden som mikrofon og leste opp nyheter på tv. Full av formidlingsglede og glød av å fortelle hva som var skjedd i verden.

Dette vi seere nå mange år senere setter sånn pris på ved den voksne Rima Iraki; som juryen uten å nøle vil kalle en av våre aller fremste nyhetsformidlere og programledere, om det nå er i NRK Dagsrevyen eller Urix,  i «Festen etter fasten», nyskapingen som markerer avslutningen av fastemåneden Ramadan eller i den krevende oppgaven som programleder i direktesendingen av det nasjonale minnearrangementet på tiårsmarkeringen for terrorangrepet i 2011.

Direktesendingen er, som det er sagt, etermedienes mestkrevende øvelse.

Rima Iraki imponerer. Ikke bare ved å føre et godt, presist og klart språk, men også ved å sørge for at temaer og saker, ofte vanskelige, blir godt forklart og belyst for seerne, ved å følge opp med kritiske spørsmål.

Rima Iraki har stor autoritet i studio. Hun står støtt som nyhetsformidler gjennom god diksjon og effektiv bruk av tempo og tonefall.

De tradisjonelle nyhetsmediene mister unge seere og lyttere. Flere grupper av befolkningen forholder seg lite til nyheter i riksmediene, noe som på sikt kan utgjøre et demokratisk problem.  Det enkle og presise språket til Rima Iraki bidrar til å gjøre nyheter tilgjengelig og forståelig for ungdom såvel som innvandrere. Med god og forståelig formidling i nyhetsflatene øker kunnskapen i befolkningen, og flere tekkes inn i samfunnsdebatten.

Rima Iraki kom til Norge som femåring, etter å ha levd den første delen av livet i Øst-Berlin og Sharjah i De forente arabiske emirater. Hun startet journalistkarrieren i VG, og begynte som programleder i Dagsrevyen i 2014.

Hun har selv sagt at det hun brenner mest for, er «å kunne formidle og forklare kompliserte temaer på en enkel og forståelig måte slik at alle kan føle seg inkludert.»

Årets prisvinner utmerker seg med klar og effektiv formidling uten jåleri. Gjennom treffsikker språkbruk har hun sørget for at seerne har fått forståelse av nyanser innenfor viktige tema, uten at noen har falt av lasset grunnet overdreven bruk av fremmedord eller annet fiksfakseri.

Prisvinneren har brukt det norske språk på en forbilledlig måte, hvilket har vært – og er – verdifullt for et stort publikum. Hun bruker et gjennomført moderne riksmål i sendingene og snakker alltid klart og tydelig. Som programleder opptrer hun rolig og behersket, men bestemt.

I et intervju med Dagbladet viser hennes uttalelse et bevisst forhold til språket: «På tv er det så mye som kan distrahere, som håret og klærne til dem som snakker. Det kan ta oppmerksomheten vekk fra det som sies. Da er det desto viktigere at det er klart og tydelig.»

Vi gratulerer året vinner av Riksmålsforbundets TV-pris, Rima Iraki. Gratulerer!

 

Lytteprisen 2021 til Anne Cathrine Straume, NRK Radio

Juryen har bestått av Kalle Lisberg (leder), Annette Groth, Liv Berit Tessem og Sigrid Sollund.

Lytteprisvinner Anne Cathrine Straume (t.h.) ble premiert med et litografi av Håkon Bleken. Her sammen med Sigrid Sollund og Kalle Lisberg fra juryen.

 

Begrunnelse: Når Anne Cathrine Straumes stemme kommer gjennom radioen, kan lytterne både senke skuldrene og spisse ørene. Det første fordi vi vet at det ikke blir noe språklig slurv, ingen hvilelyder eller nøling. Det andre fordi vi kan være sikre på at det som sies er klart tenkt og godt formidlet.

Anne Cathrine Straume har, som vi vet, – men først i dag skal feire – fått Riksmålsforbundets «Lytterpris» for 2021. Den får hun for sin frodige, ledige og ikke minst stødige bruk av riksmål – eller moderat bokmål. I juryen som jeg representerer, sier vi også at «hun formidler sitt innhold med smittende entusiasme og fortellerglede, mens alvoret blir tilsvarende stort når hun vender tommelen ned.»

I dag er hun et av flere språklige forbilder vi skal takke. Vi trenger slike forbilder som viser hvor viktig det er å bruke språket presist og til fulle for å si det vi faktisk vil si, ikke mer og ikke mindre, og ikke noe helt annet.

Anne Cathrine Straume virker som litteraturkritiker, først og fremst i NRKP2, men er også å høre i P1+ og andre flater og formater, som nrk.no. Hun har et særlig ansvar for barne- og ungdomslitteraturen, men anmelder ellers absolutt alt. Ifølge henne selv går grensen først i nærheten av fagbøker i matematikk.

Anne Cathrine er altså en som vurderer andre brukere av språket. Når hun nå som litteraturkritiker får Lytterprisen, er det derfor litt som om dommeren vinner fotballkampen. Men det er selvsagt som en glitrende formidler og språkbruker hun vinner prisen med glans i år. Den er veldig velfortjent. Det er ikke første gang hun settes pris på heller. Hun ble hyllet av sitt eget laug som  Årets Litteraturkritiker i 2017.

Hun står likevel ikke i fare for å bli høy på seg selv, skal vi tro hennes venner og kolleger. Anne Cathrine mener hun har verdens beste jobb, og leser bøkene med ydmyk nysgjerrighet.

Hun sier at hun forsøker å lese med hele kroppen. For å sitere henne selv: «Vi oppfatter jo ikke bare med hjernen. Det er noe flott eller forferdelig når litteraturen griper deg, rører følelsene. Flere kritikere har fått øynene opp for at vi leser like mye med kroppen som hjernen». (sitat slutt)

Hun legger selv også vekt på at hun er like mye en formidler som litteraturkritiker. Det å få plukke fram litterære godbiter og fortelle hele landet om det, fyller henne med intens glede. Vel, om ikke hele landet lytter på P2 akkurat da, så er det mange. Er det 50 000 – så er jo det som å fylle Ullevål Stadion to ganger.  Det er ganske mange å glede på en gang!

Og det er de mange hun henvender seg til. For enkelte journalister virker det å være viktigere å imponere enn å informere. Men Anne Cathrine Straume tyr ikke til jålete språk eller vanskelige ord som bremser forståelsen. Hun vil snakke til alle, og det tydelige engasjementet bidrar til at folk faktisk lytter.

«Radiomediet er så personlig. Det er blitt sagt at man kan høre om jeg smiler eller ikke. Dermed oppleves hard kritikk kanskje sterkere enn i skrift,» sier hun. Og legger til at det er litt skummelt. Det er jo noe forfriskende med mediefolk som faktisk husker på at det de sier og skriver handler om virkelige mennesker.

Hvor mange sider av en bok må hun lese før hun forstår om en bok er god eller dårlig? Visstnok maks femti. Hvis språket er ubehjelpelig kommer hun neppe så langt, da holder det bare med noen få sider, ellers kan det hende irritasjonen tar overhånd.

Anne Cathrine Straume er på mange måter norske litteraturkritikeres svar på fotballkometen Erling Braut Haaland, synes vår juryleder Kalle Lisberg. Unge Haaland vokste opp i et hjem rikt på stimuli og kunne trikse med ball fra han var fire år – godt hjulpet av pappa og tidligere Premier League-spiller Alf Inge Haaland. Moren var ivrig supporter.

Anne Cathrine vokste opp med bøker over alt, og kunne trikse med et større ordforråd enn unger flest lenge før skolealder. Pappa Eilif var pasjonert litteraturkritiker og mor Berit var like entusiastisk i sin jobb i bokhandel. Onkel Gunnar var kunstmaler. Det var m.a.o bøker og bilder over alt. En slags rugekasse for kulturell læring og interesse. Det var hyppig høytlesning av egnet litteratur for Anne Cathrine og de to søstrene hennes. «Brødrene Løvehjerte» står fortsatt som en av bøkene hun er mest glad i.

Gleden over litterær kvalitet var stor, og pappa Eilif kunne rett som det var sprette opp fra middagsbordet og rope f.eks. «Hør her da! Et nytt fantastisk dikt av Rolf Jacobsen.»  Anne Cathrine og hennes to søstre hadde mer lyst på mat enn åndelig føde. « Men pappa da! Ikke nå igjen.» Men de slapp ikke unna. Kjøttkakene ble kalde mens Eilif deklamerte. En av søstrene ble for øvrig oljeingeniør, men hun bedyrer at det ikke var i protest.

Anne Cathrine tok med seg den rike bagasjen av litterære impulser, og ble en av Norges beste litteraturkritikere – og nå også vinner av Riksmålsforbundet Lytterpris for 2021. Gratulerer!

 

Arkivert Under: Nytt

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]