• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her:Hjem / Nytt / Litteraturprisene 2021: Les juryenes begrunnelser

Litteraturprisene 2021: Les juryenes begrunnelser

14/11/2021 AV Redaksjonen

Under Kimen litteraturfestival fikk Nora Dåsnes overrakt Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris, og Lars Vik mottok litteraturprisen. (Foto: Stig Michaelsen)

Riksmålsprisen 2021  til Lars Vik for biografien «Bjørg Viks vei»

I juryen for Riksmålsforbundets litteraturpris 2021: Cille Biermann, Anne Gaathaug, Anne Schäffer, Per Qvale (formann), Peter Normann Waage.

Prisvinneren er dramatiker, regissør, skuespiller og pedagog. Ved diverse scener, men først og fremst ved Grenland Friteater, helt siden 1976. Som dramatiker har han rundt 40 verk på sin CV, flere av dem samarbeidsprosjekter. Han har også utgitt dramatikk for barn og ungdom. På nettsiden opplyses det at han har tre barn og én kone, samt fem barnebarn, og at den 400-siders boken om moren veier 900 gram. Vekten på barn og barnebarn får vi ikke vite. Men vi får vite at i likhet med moren Bjørg elsker han å sykle rundt i Porsgrunn, byen som er hovedscenen i dette verket.

Og nå har han altså utgitt en biografi om moren. En solid anmelder, Jorunn Hareide i Dag og Tid, skriver om boken at den er «truverdig og godt sett», og karakteristikker som «god og klok» og «nært og varmt» er det lett å slutte seg til. I nynorskavisen falt det vel ikke naturlig å berømme forfatteren for hans støe riksmål, som forøvrig må sies å ligge nært opptil Bjørg Viks egen språkform.

Det er vel for drøyt å si at det er så mye Bjørg Vik-tekster og sitater her at også HUN kunne fått Riksmålsprisen for denne boken. Men hun har jo alt FÅTT Riksmålsprisen: I 1972, for Kvinneakvariet. (Foruten at hun har fått Cappelenprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Bokhandlerprisen, Kritikerprisen, Ibsenprisen med flere.)

For saken er jo at Bjørg Vik kommer mye til orde i denne boken. Ikke bare er hennes dagbøker fra barndom og ungdom utførlig sitert, og det er mange og fyldige utdrag fra noveller og romaner – hun får også slippe til med aktuelle kommentarer underveis, altså mens sønnen skriver biografien om moren! Det er så snedig gjort at man først ikke skjønner at det er fiksjon, og at forfatteren lar Bjørg kommentere fra det hinsidige. Disse passasjene er utformet som samtaler og interfoliert, i kursiv, gjennom store deler av verket. Det er som å høre hennes levende stemme, med henholdsvis kritiske og anerkjennende bemerkninger til sønnens verk mens det skrider frem. Han refser henne mildt for å blande seg inn skrivearbeidet hans. Herlig lesning.

Forøvrig er det et gjennomgående synspunkt i boken at Bjørg Viks egen fiksjon ligger tett opp til hennes levde liv. Lars Vik påviser omfattende selvbiografiske elementer hele veien, i novelle etter novelle, og aller sterkest fremstår de i romantrilogien om Elsie Lund, som også er et tidsdokument fra barndom og ungdomstid i Oslo (Små nøkler store rom; Poplene på Sankthanshaugen; Elsi Lund).

Kildematerialet er rikt. Dagbøker, notater, intervjuer. Anmeldelser, leserbrev, brev fra kolleger som Halldis Moren Vesaas og Vigdis Hjorth – med ros og beundring. For mange vil det komme overraskende at Einar Økland fremstår som hennes mest fortrolige, en klok venn og mentor, etter den gjengitte, høyst åpenhjertige korrespondansen å dømme.

Lars Vik tegner et ærlig nærbilde av Bjørg Vik som forfatter og foregangskvinne, men også som mor. Hun fikk selv riksmålsprisen i 1972. (Foto: Thomas Fjelldalen)

Bjørg var oslojente, uten intellektuell bakgrunn hjemmefra, utdannet seg som journalist, jobbet i Porsgrunns Daglad, fikk noveller på trykk, i aviser og i Magasinet for Alle, debuterte med novellesamlingen Søndag ettermiddag  i 1963, fikk snart et stort publikum. Hennes habile penn skildret – klarsynt og utilslørt – utroskap og ekteskapskonflikter i middelklassen, tradisjonelle kjønnsrollemønstere, gjenkjennelig trivialitet, og pikers og kvinners  drømmer og lengsler, og ikke minst stormfull erotikk, men også foreldrekjærlighet og  dypt vennskap. Vi husker titler som Nødrop fra en myk sofa, Det grådige hjerte, Gråt, elskede mann. Hun skrev også et dusin skuespill; suksessdramaet To akter for fem kvinner (1974) ble spilt i flere år, over hele landet. Og hun er oversatt til over 30 språk!

Lar Vik i skildrer ganske utførlig morens liv i Porsgrunn, familielivet med arkitektektemannen Hans Jørgen og det varme forholdet til ham og de tre barna, vennekretsen, etableringen av diskusjonsfora, kvinnegruppe og en kjellerklubb i bodegastil, med foredrag, intimteater, diverse kulturaktiviteter, samt det legendariske bladet Sirene En særlig plass får livet på hytta, det såkalte Torpet, et fristed, og turer med koggen ikke å forglemme.

Biografen skaper et bilde av en uhyre arbeidsom forfatterinne, men også av en omsorgsfull mor. En raus og livsbejaende kvinne med et turbulent sinn, ofte lykkesprudlende, innimellom dypt ulykkelig. Sønnen skildrer, ikke nettopp omsvøpsfullt, morens depresjoner og sammenbrudd, med flere innleggelser Det er sårt. Og det er kjærlig. Iblant svært humørfullt, som når det heter at: …  en sommer bestemte hun seg for bare å drikke vin. Venninnene hevet forundrede øyenbryn da Bjørg fortalte at hun «hadde gjort det slutt med Bache Gabrielsen». Det herrebekjentskapet hadde gått under radaren deres.

Lars Vik har skapt et rikt portrett, som med sin frikostighet utmerker seg i biografilitteraturen, også med sin språklige rikdom. Han har gjort seg fortjent til Riksmålsprisen.

Juryen gratulerer!

Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris 2021 til Nora Dåsnes for «Ubesvart anrop»

I juryen: Mats Bergstrøm, Trond Schønning, Petra Helgesen (Foreningen!Les), Monica Helvig (Leser søker bok). Juryleder Taran L. Bjørnstad (forfatter og tidligere leder av NBU).

Faksimile fra «Ubesvart anrop» av Nora Dåsnes.

Massemord er traumatisk. Det skaper frykt både i nærmiljøet og storsamfunnet. Terroren i Norge 22. juli rammet mange direkte, og enda flere indirekte. For en generasjon unge ble trusselen plutselig reell og konkret. For mange forsvant tryggheten de før hadde tatt for gitt, til tross for at de ikke selv var direkte påvirket av terroren. Noe var forandret, og forandringen opplevdes forskjellig fra person til person. Dette er temaet i Nora Dåsnes sterke og originale grafiske roman «Ubesvart anrop».

Målgruppen for boka var ikke født, eller småbarn, da terroren traff Norge, og for dem er hendelsen 22. juli en fortelling fra fortiden. Men «Ubesvart anrop» har overføringsverdi og relevans også i sammenheng med andre truende samfunnsaktuelle hendelser, som klimaendringer og pandemi. Det handler om uro. Om frykt, om å stole på hverandre og om å takle livet og verdenen vi deler – sammen.

Tittelen får oss umiddelbart til å tenke på de pårørende som forgjeves forøkte å nå barna sine under terroren på Utøya. I fortellingen møter vi bekymrede foreldre som forsøker å nå barna sine i tiden etter terroren. Det er en uro og frykt som ligger bak alle de ubesvarte anropene. Denne dobbeltheten går igjen i romanen. Terroren skaper et fryktspråk i hverdagen. Det normale blir forstyrret og forskjøvet.

Noe er også forandret i Rebekka, hovedpersonen i fortellingen. Hun strever med å forstå motivet til terroristen. Hun søker etter ord, etter mening og forståelse, for frykten har satt seg fast i henne. Hun bekymrer seg for broren sin som ikke får lærlingplass, som er sint og utagerende og bruker all tiden sin foran PC-en. Som «ham»? Samtidig begynner hun og bestevenninnen endelig på videregående, og de skal få seg nye venner. Men kan man fortsette som om ingenting har skjedd når ord som terror og beredskapsnivå er blitt dagligtale? For hva betyr det egentlig «å ta hverdagen tilbake»?

Det visuelle og det språklige komplementerer hverandre fullkomment i fremstillingen. Der ordene kommer til kort, underbygges det av rute på rute med visuell stillhet. Med forvillelse, blikk og leting etter ord. Leting etter et språk som er brukbart til det vanskeligste. Når stillheten blir for stor, og tankene for mørke, tvinger språket seg frem. Språket blir avgjørende for å forstå. For å komme videre. For å leve sammen.

Forfatteren viser språket i forskjellige valører og bruksområder. Fra sms, slang og gatespråk, via familiespråket og omsorgsspråket. Fra det tabloide nyhetsspråket til det formelle myndighetsspråket. Søkeordene på nettet får en ny mening, og blir til terrorspråk; gjødsel, islam, manifest. Politikk. Det er store kontraster og det blir avgjørende for ungdommene i fortellingen å beherske det hele. En tale, ærlig og nedstrippet på en skolerevyscene, får sågar avslutte romanen. Og vi tror på det som blir sagt. Vi tror at det må sies.

Det er en sømløs og fin veksling mellom de forskjellige språknivåene og språkformene i fortellingen, uten at det blir påtatt eller tvungent. Det er slik vi kommuniserer; på forskjellige plattformer og i forskjellige miljøer. Alt krever sitt språk. Terroren krever sitt språk. Kjærligheten et annet. Fortellingen bærer alt dette i seg. Det er rørende og klokt gjort av forfatteren. Det er store tanker og store spørsmål, i små snakkebobler. Vi har med en forfatter å gjøre som ser mulighetene, men også begrensningene i språket.  Som viser oss kontrastene, motsetningene og betydningsendringene, og hun evner å kommunisere dette til leseren i en enormt sterk fortelling om de dyptgripende følgene av terroren.

Det er en enstemmig jury som mener Ubesvart anrop av Nora Dåsnes fortjener Riksmålsforbundets språkpris for barne- og ungdomslitteratur 2021. Vi gratulerer!

 

Arkivert Under: Nytt

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Riksmålsforbundet sin pris frå 2020 heng sentralt i stova, ho seier den var såpass uventa at den også heng høgt. Linda Eide om språkgledeprisen fra Riksmålsforbundet i intervju med Nynorsk pressekontor

NOTISER

Roy Jacobsen gjester Rikspodden

Da Roy Jacobsen besøkte Riksmålsforbundet som studiogjest i vår nye podkast Rikspodden, signerte han samtidig et eksemplar i bokhyllen vår av "Frost" – romanen han for 20 år siden fikk Riksmålsforbundets litteraturpris for. Samtidig er det nå 30 år siden Jacobsens store gjennombruddsroman "Seierherrene" utkom.
I studiosamtalen med Stig Fossum forteller Roy Jacobsen om den lange veien fra skoledager med lese- og skrivevansker til å bli en av landets fremste forfattere. Det var ikke dette hans fæle norsklærerinne «Rødspetta» på Sinsen skole hadde ventet av unge Roy. – Men språk er mye mer enn det verktøyet du lærer å håndtere på skolebenken, sier Jacobsen, som til gjengjeld mestret gatespråket og fikk status i skolegården ved å ha ordet i sin makt. – Jeg var nok stor i kjeften, sier Jacobsen.
Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk kr 199,00
  • Bokpakke - Riksmålsordlisten og Norsk grammatikk kr 350,00

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Cookie SettingsREJECTACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT