• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Eksempeloppgave: Analyse av Hagerups Detalj av usynlig novemberlandskap

Eksempeloppgave: Analyse av Hagerups Detalj av usynlig novemberlandskap

«Detalj av usynlig novemberlandskap»

Inger Hagerup

Fra samlingen Fra hjertets krater (1964).

Midt i det skoddeland som heter jeg
står det et gammelt veiskilt uten vei.

Det står og peker med sin morkne pil
mot skoddemyrer og mot skoddemil.

Jeg leter fåfengt etter navn og tegn.
Alt alt er visket ut av sludd og regn.

Det stod en gang det sted jeg skulle til.
Når ble det borte og når fór jeg vill?

Jeg famler som en blind mot dette ord
som skulle vist meg veien dit jeg bor.

Midt i det skoddeland som heter jeg
står det et veiløst skilt og skremmer meg.

 

 Analyse:

Detalj av usynlig novemberlandskap. Foto: Fotolia

Detalj av usynlig novemberlandskap. Foto: Fotolia

«Detalj av usynlig novemberlandskap» av Inger Hagerup kom ut i 1964 i samlingen «Fra hjertets krater». Det er et symbolsk dikt på seks strofer om et menneske på villstrå i et tåkegrått novemberlandskap.

Diktet er tradisjonelt i formen med tolinjede strofer med mannlige enderim og taktfast jambisk rytme. Denne rimbygningen virker myndig, nesten kontant. Selv om diktet beskriver et indre kaos, er formen nesten klassisk klar.

I det ytre er diktet en skildring av et menneske som leter etter veien i et landskap i tykk og tett tåke, men vi skjønner svært fort at diktet egentlig handler om noe annet. Temaet i diktet er identitetskrise og fremmedgjøring. Et menneske søker etter sin egen vei. Det er ikke snakk om en konkret vei fra et sted til et annet, men om livsveien og livsinnholdet. Jeg-personen er blitt fremmed for seg selv, altså fremmed for det hun egentlig skulle vært. Hun har mistet kontakten med noe av det innerste, mest verdifulle og mest egentlige i seg selv.

Diktet består av seks strofer, der første og siste strofe er tilnærmet like. Dikteren kommer tilbake til utgangspunktet, så det er altså snakk om en sirkelkomposisjon. Diktet kan deles i to hoveddeler, strofe 1-3 og strofe 4-6. Den første delen er konsentrert om skoddelandskapet og om veiskiltet med den bortkomne innskriften, mens den andre delen handler mer direkte om den veiløse selv og hennes situasjon.

Det er ingen realistisk landskapsskildring vi møter i diktet. Naturen er uvirkelig og drømmeaktig, og tåken har tæret bort alle faste holdepunkter. Ikke nok med at alt utsyn er stengt, men veiskiltet referer ikke til noen vei, og innskriften på skiltet er visket ut. Riktignok står det en pil og peker ut i tåken, men «veien» kan være farlig, kanskje ufremkommelig, kanskje endeløst lang. Ordene «skoddemyrer» og «skoddemil» tyder på dette. I alle tilfeller hjelper pilen lite når det ikke finnes spor av vei.

I de tre siste strofene får vi en forklaring på hva veiskiltet står for, hva det er jeg-personen er på leting etter. I strofe 4 leser vi: «Det stod en gang det sted jeg skulle til» og i strofe 5: «Jeg famler som en blind mot dette ord/som skulle vist meg veien dit jeg bor.» Det stedet personen leter etter, og som er målet for vandringen, er altså også det stedet der hun «bor» eller hører hjemme. Jeg-personen i dette diktet har på sin ferd gjennom livet blitt stedløs, det vil si hjemløs.

Det mest fremtredende virkemiddelet i diktet er bruken av symboler. Skoddelandet heter «jeg» og er et symbol på jeg’ets sinnstilstand. Både skodde, vei og veiskilt er symboler. Veien kan vi si er livsveien, retningen livet skulle hatt, og skodda er den desorienteringen jeg-personen opplever. Veiskiltet er den orienteringen eller vissheten om hvilken retning livet burde hatt, og som hun mangler. Billedbruken er både klar og svært virkningsfull. Alle kan tenke seg hvordan det er å befinne seg et på et ukjent sted uten mulighet til å komme videre, uten vei, uten sikt og uten skilt. Det drømmeaktige, for ikke å si marerittaktige, ved landskapet skaper en sterk fremmedfølelse og en følelse av angst. Situasjonen virker håpløs på leseren. At første og siste strofe er identiske, understreker det statiske i situasjonen. Det har ikke skjedd noen forandring eller utvikling i løpet av diktet.

Bildene understreker også at jeg’et en gang har hatt en retning, men at denne er gått tapt. Hun vet ikke selv når det skjedde eller hvordan det skjedde, bare at hun nå ikke vet hvor hun befinner seg. Diktet handler altså også om at noe verdifullt er borte. At veiskiltet er morkent og at innskriften på det er visket ut, understreker at det er lenge siden livsorienteringen var der. Det kan virke som om jeg’et befinner seg på gamle stier, men ikke kjenner seg igjen.

Diktet handler med andre ord om en vandring i tid, selv om det er brukt stedsuttrykk. Stedsuttrykkene gjør hele dette abstrakte helt konkret for leseren. Men vi finner tidsuttrykk også. Måneden november indikerer sen høst, og siden det er snakk om et livsløp, skjønner vi at jeg’et befinner seg sent i livet, kanskje nær døden.

Diktet uttrykker både fortvilelse og indre kaos, men er så klart å lese at det er en fryd. Det er ingen brudd på normalsyntaks eller kompliserte bilder. Hver strofe utgjør en enkel, avsluttet setning. Unntaket er de to midtstrofene der hver linje er en avsluttet setning. Kanskje kan vi si at disse to linjene danner klimaks i diktet, og at dette er markert i setningsbygningen?

Den glassklare formen kan teoretisk være valgt av flere årsaker, men den mest sannsynlige er at den er Inger Hagerups form. Modernistiske former med frie vers og dunkel billedbruk appellerte ikke til henne, så en kunne kanskje tro at hun er en «gammeldags» dikter. Innholdet viser oss imidlertid at hun er høyst moderne. Indre kaos er et gjennomgående tema i modernistisk lyrikk. Diktet er svært knapt, bare 12 linjer, men på disse linjene får forfatteren konsentrert utrolig mye. Spenningen mellom innholdet og den tradisjonelle formen gir diktet en sprengkraft man vanskelig kunne skapt på noen annen måte.

 

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]