• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her:Hjem / Nytt / Er det bedre å skrive dårlig nynorsk enn godt bokmål?

Er det bedre å skrive dårlig nynorsk enn godt bokmål?

26/01/2017 AV Anelin Strømholm

Hvis du stiller noen i Noregs Mållag spørsmålet over, vil de trolig svare ja. Jeg har innsett at Noregs Mållag aldri vil gi seg. De vil bruke de samme gamle argumentene for obligatorisk sidemål i skolen uansett hvordan samfunnet utvikler seg. De vil ikke innse at argumentene deres har gått ut på dato.

Anelin Strømholm

«Som norsklærer har jeg prøvd det meste, men ble elevene bedre til å skrive nynorsk? Nei!» sier Anelin Strømholm, norsklektor ved Ringerike vgs. og varamedlem i Riksmålsforbundets sentralstyre. (Foto: Stig Michaelsen)

I forrige århundre stod dialektene mye sterkere enn de gjør i dag, og da var det nok naturlig for flere å velge nynorsk som hovedmål. I dag holder mange dialekter på å bli utvannet, og språkforskere snakker oftere om regionmål enn dialekter.

Det er rett og slett ikke så naturlig for dem som kommer fra bygdene å skrive nynorsk lenger. Jeg har flere elever som har vokst opp med nynorsk som hovedmål og som nå bare skriver bokmål. Jeg spør dem hvorfor, og svaret er alltid det samme: Det er mye enklere å skrive bokmål!

Oppleves som fremmed

Hvis det er vanskelig for elever som har vokst opp med nynorsk å skrive nynorsk, hvordan tror dere det er for dem som har vokst opp med bokmål?! De fleste bokmålselever møter så sjelden nynorsk der ute i samfunnet at det blir helt fremmed for dem å skrive på denne målformen.

De tenker på bokmål, og de trenger ikke fokusere på grammatikk når de skriver på hovedmålet sitt. Det er nettopp fordelen med å skrive på morsmålet sitt; man trenger ikke tenke på ordklasser og bøyning, for det kommer automatisk.

Når bokmålselever skal skrive nynorsk, må de plutselig begynne å tenke grammatikk, akkurat som de må gjøre når de skal lære seg et fremmedspråk. Selv om nynorsk er norsk, så må de faktisk tenke helt annerledes når de skal lære seg å skrive nynorsk. For noen elever byr ikke dette på problemer, men for de aller fleste er det faktisk en så stor utfordring at de gir opp.

De fleste norske elever har (dessverre!) et altfor ubevisst forhold til språket sitt og sliter med å skrive godt når de må fokusere på grammatikk. Jeg ser faktisk en del likheter mellom det å lære å skrive nynorsk og lære å skrive fransk (jeg er også fransklærer). De elevene som sliter med nynorsk, sliter også med fransken.

Ikke skyld på lærerne!

Nå vil selvsagt noen hevde at det er norsklæreren sitt ansvar å gjøre elever språkbevisste, og ja, jeg er enig, men man kan rett og slett ikke gjøre gull av gråstein. Noen har hverken språkøre eller interesse for språk, akkurat som noen elever ikke liker matte. Noen vil til og med skylde på læreren og si at elever gjør det dårlig i nynorsk fordi læreren ikke behersker det selv.

Er det noen som mestrer nynorsk i dette landet, så er det i alle fall norsklærerne! De kan bli hyret som språkkonsulenter i det offentlige i stedet for at alle og enhver skal slite med å lære seg to målformer.

Iherdige norsklærere som fremdeles kjemper for obligatorisk sidemålsundervisning (de blir stadig færre), foreslår av og til morsomme ting som man kan gjøre i undervisningen for å vekke elevene sin interesse for nynorsk. Noen tar i bruk Facebook, noen ber elevene lage videoer, noen bruker tegneserier og noen får elevene til å lage drama hvor de snakker nynorsk (selv om ingen snakker ren nynorsk i dette landet, bortsett fra på nyhetene og Det Norske Teatret da.) Jeg har prøvd det meste, men ble elevene bedre til å skrive nynorsk? Nei! De hadde det kanskje moro i undervisningen, og det er viktig, men når det ikke gir det resultatet en ønsker, så hjelper det lite. Eller er det ikke så viktig at elevene skriver korrekt nynorsk?

Viktigere med hovedmålet

Som norsklærer er jeg tilhenger av en god og korrekt språkbruk. Det er det vi jobber med å oppnå i hovedmålet. Siden nynorsk er et sidemål der jeg jobber, så må jeg selvsagt akseptere noen feil, men når det blir 48 grove feil på to sider (jevnfør den siste elevteksten jeg rettet), så blir det helt absurd for meg å fortsette med sidemålsundervisningen. Det er hverken nynorsk eller bokmål mange elever skriver, men et kvasispråk som ikke finnes. Mange av dem vil likevel få en middels god karakter i sidemålet sitt, for innholdet teller mer enn det språklige.

Det er et paradoks at nynorskkarakteren ikke avspeiler de språklige ferdighetene. Derfor kan for eksempel studenter ved UiO eller andre steder oppleve at eksamensoppgaven (eller andre offentlige skriv) de har bedt om å få på nynorsk har altfor mange språklige feil. (Dette har vært en sak i avisen Universitas flere ganger). Hvilken karakter den tilsatte ved UiO hadde i nynorsk fra vgs, vet jeg ikke, men det er fullt mulig at han/hun hadde en middels god karakter på vitnemålet sitt.

Hvis Noregs Mållag tror at alle som har fullført obligatorisk skriftlig sidemål behersker begge målformene, så tar de grundig feil. Det er derfor det blir så meningsløst å undervise i (og ikke minst rette!) nynorsk som sidemål, for språket til altfor mange elever er så dårlig etter seks års opplæring (!) at de helst ikke bør ytre seg i offentligheten. Selv om de har bevis på at de har bestått sidemålet, så er de rett og slett ikke kompetente til å skrive nynorsk. Og hva er vitsen da? Synes Mållaget det er bedre at noen skriver dårlig nynorsk enn godt bokmål?

Absurd situasjon

Kjære politikere. Nå må dere snart tørre å gjøre noe med denne absurde situasjonen i norskfaget. Ludvigsen-utvalget peker på at norske læreplaner favner for vidt, og det er stor enighet om at noe må ut for å få tid til å gå i dybden. Dette synes jeg er et veldig godt forslag, og for meg og mange andre norsklærere er det ingen tvil om hva som må ut av norskfaget når det snart skal lages nye læreplaner.

Er du også for valgfri skriftlig sidemålsundervisning? Meld deg inn i Riksmålsforbundet!

 

Arkivert Under: Nytt

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Riksmålsforbundet sin pris frå 2020 heng sentralt i stova, ho seier den var såpass uventa at den også heng høgt. Linda Eide om språkgledeprisen fra Riksmålsforbundet i intervju med Nynorsk pressekontor

NOTISER

Roy Jacobsen gjester Rikspodden

Da Roy Jacobsen besøkte Riksmålsforbundet som studiogjest i vår nye podkast Rikspodden, signerte han samtidig et eksemplar i bokhyllen vår av "Frost" – romanen han for 20 år siden fikk Riksmålsforbundets litteraturpris for. Samtidig er det nå 30 år siden Jacobsens store gjennombruddsroman "Seierherrene" utkom.
I studiosamtalen med Stig Fossum forteller Roy Jacobsen om den lange veien fra skoledager med lese- og skrivevansker til å bli en av landets fremste forfattere. Det var ikke dette hans fæle norsklærerinne «Rødspetta» på Sinsen skole hadde ventet av unge Roy. – Men språk er mye mer enn det verktøyet du lærer å håndtere på skolebenken, sier Jacobsen, som til gjengjeld mestret gatespråket og fikk status i skolegården ved å ha ordet i sin makt. – Jeg var nok stor i kjeften, sier Jacobsen.
Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk kr 199,00
  • Bokpakke - Riksmålsordlisten og Norsk grammatikk kr 350,00

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Cookie SettingsREJECTACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT