• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Questions / Har hørt ganske mye som jeg lurer på om stemmer:Vil det være feil/negativt å bruke ordet "jo"?Vil det være feil/negativt å skrive "en ting er sikkert"?Stemmer det at en dualog er mellom to personer, en trialog er mellom tre personer, osv.Er det negativt å bruke forkortelser som f.eks,, bl.a. osv. på eksamen?Er det negativt å starte setninger med "Og"?Bør lengden på setningene generelt sett være lang, eller kan det ofte lønne seg å gjøre om kommaer til punktum?Bør man skrive så komplisert man klarer, eller så forståelig (enkelt) som man klarer?Er det generelt sett positivt eller negativt med bruk av () og""?Hvor avgjørende er egentlig korrekt grammatikk og tegnsetting på eksamen? Har inntrykk av at man kan ha ganske mange skrivefeil, men likevel få høyeste karakter, og motsatt.Kan/bør man ha under-overskrifter i tillegg til overskriftene i de to delene av eksamen?Har fått utdelt en eksempelbesvarelse (med karakteren seks), der kildene ble vurdert/begrunnet i besvarelsen (under kildehenvisningene). Er det noe man bør gjøre, eller er det overflødig/rart?Hvis man bruker PDF-filer som kilder vil brukernavnet til eleven som lastet ned dokumentet bli en del av linken. Hvordan løser man den utfordringen?Hva skjer hvis man leverer eksamen to minutter for sent? Hva med tolv min?

Har hørt ganske mye som jeg lurer på om stemmer:Vil det være feil/negativt å bruke ordet "jo"?Vil det være feil/negativt å skrive "en ting er sikkert"?Stemmer det at en dualog er mellom to personer, en trialog er mellom tre personer, osv.Er det negativt å bruke forkortelser som f.eks,, bl.a. osv. på eksamen?Er det negativt å starte setninger med "Og"?Bør lengden på setningene generelt sett være lang, eller kan det ofte lønne seg å gjøre om kommaer til punktum?Bør man skrive så komplisert man klarer, eller så forståelig (enkelt) som man klarer?Er det generelt sett positivt eller negativt med bruk av () og""?Hvor avgjørende er egentlig korrekt grammatikk og tegnsetting på eksamen? Har inntrykk av at man kan ha ganske mange skrivefeil, men likevel få høyeste karakter, og motsatt.Kan/bør man ha under-overskrifter i tillegg til overskriftene i de to delene av eksamen?Har fått utdelt en eksempelbesvarelse (med karakteren seks), der kildene ble vurdert/begrunnet i besvarelsen (under kildehenvisningene). Er det noe man bør gjøre, eller er det overflødig/rart?Hvis man bruker PDF-filer som kilder vil brukernavnet til eleven som lastet ned dokumentet bli en del av linken. Hvordan løser man den utfordringen?Hva skjer hvis man leverer eksamen to minutter for sent? Hva med tolv min?

22/05/2018 AV Thomas

Tilbake til spørsmål › Har hørt ganske mye som jeg lurer på om stemmer:Vil det være feil/negativt å bruke ordet "jo"?Vil det være feil/negativt å skrive "en ting er sikkert"?Stemmer det at en dualog er mellom to personer, en trialog er mellom tre personer, osv.Er det negativt å bruke forkortelser som f.eks,, bl.a. osv. på eksamen?Er det negativt å starte setninger med "Og"?Bør lengden på setningene generelt sett være lang, eller kan det ofte lønne seg å gjøre om kommaer til punktum?Bør man skrive så komplisert man klarer, eller så forståelig (enkelt) som man klarer?Er det generelt sett positivt eller negativt med bruk av () og""?Hvor avgjørende er egentlig korrekt grammatikk og tegnsetting på eksamen? Har inntrykk av at man kan ha ganske mange skrivefeil, men likevel få høyeste karakter, og motsatt.Kan/bør man ha under-overskrifter i tillegg til overskriftene i de to delene av eksamen?Har fått utdelt en eksempelbesvarelse (med karakteren seks), der kildene ble vurdert/begrunnet i besvarelsen (under kildehenvisningene). Er det noe man bør gjøre, eller er det overflødig/rart?Hvis man bruker PDF-filer som kilder vil brukernavnet til eleven som lastet ned dokumentet bli en del av linken. Hvordan løser man den utfordringen?Hva skjer hvis man leverer eksamen to minutter for sent? Hva med tolv min?
1 svar
0 Stem opp Stem ned
Redaksjonen

Ordvalget ditt er avhengig av sjanger. De ordene/frasene du nevner kan passe i både resonnerende og kreativ sjanger.
En dialog er i utgangspunktet mellom to personer, men det kan også være mellom flere. Begrepet «trialog» eksisterer ikke.
Nei, det er ikke negativt å bruke forkortelser, men du bør ikke bruke osv i stedet for å utdype/forklare noe. Det er heller ikke feil å begynne en setning med og, men det kommer an på sammenhengen.
Du kan også selv velge om du vil skrive korte eller lange setninger, men du må passe på å sette skilletegn på riktig sted. Unge i dag har en tendens til å skille to helsetninger med bare komma, og det er feil. To helsetninger må skilles med enten punktum eller komma og konjunksjon (og, eller, men for). Slik bør du ikke skrive: Far støvsuget, mor klippet gresset. Men slik: Far støvsuget, og mor klippet gresset. Eller: Far støvsuget. Mor klippet gresset.

 
Bruk av parentes og hermetegn brukes der det er naturlig. Titler skal blant annet markeres med hermetegn, og kildehenvisninger i teksten skal stå i parentes. Når det gjelder kilder etter teksten (til slutt), så er det vanlig å føre opp læreboka, for sensor vil gjerne vite hvilket læreverk du har brukt i tillegg til eventuelle andre kilder. Det er strengt tatt ikke nødvendig å føre opp PDF fra undervisningen og lærerens eller dine egne notater.  Det er heller ikke nødvendig å begrunne eller vurdere kildene.

Korrekt grammatikk og tegnsetting er selvsagt viktig, men det stemmer at man kan få en god karakter selv om man har noen feil. Man vil neppe få beste karakter hvis det kryr av språkfeil. Overskrifter inne i teksten bør helst unngås, men det er et pluss hvis du lager en god overskrift for hele teksten.
Hvis du leverer besvarelsen for sent, vil den ikke bli registrert, og du må ta eksamen på nytt, men vaktene gir dere beskjed om når dere må levere.

Please login or Register to submit your answer

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]