• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Eksempeloppgave: Lillelord av Johan Borgen

Eksempeloppgave: Lillelord av Johan Borgen

Langsvaroppgave

Tekst: Utdrag fra Lillelord av Johan Borgen (1955).
I denne romanen får vi høre om 13-åringen Wilfred Sagen, som blir kalt Lillelord. Lillelord vokser opp i et borgerlig miljø på Oslos vestkant tidlig på 1900-tallet. Han bor sammen med sin mor, faren er død. I utdraget er slekten samlet til middagsselskap.
Tolk tekstutdraget.

Løsningsforslag:

Romanen «Lillelord» er den første i en trilogi og er en dyptloddende psykologisk studie av Wilfred Sagens utvikling. Den gir levende miljøskildringer og tidsbilder fra Oslo før den første verdenskrig, men først og fremst er den en fascinerende fortelling om Wilfred, en rikt begavet, men spaltet og holdningsløs gutt.

I utdraget møter vi med én gang Lillelords spaltede personlighet. Han har ett ben i den borgerlige, pyntelige verdenen han vokser opp i, og ett i en mørkere, farligere verden, som ingen vet at han kjenner til. Mens han lykkelig venter på at selskapet skal gå til bords, går tankene hans i retning av en annen og fremmed verden utenfor. Det er ikke fordi han har sosial samvittighet at han tenker på dette, men fordi han trekkes mot det mørke og farlige.
Lillelord lever i et velstående, borgerlig miljø i Oslo vest. Det var en tid med adskillig større klasseforskjeller enn i dag, og han hører til de privilegerte. Han er eneste barn blant et stort antall voksne – moren og de mange onklene og tantene – og han blir behandlet som en liten prins. Han er et både et bortskjemt og et ensomt, forsømt barn.
Samtidig vet han at det finnes en annen verden og andre miljøer hvor levekår, normer og språk er helt annerledes. At han kjenner til dette, holder han skjult for omgivelsene. Lillelords replikk: «Og så datt’n på rompa og sklei neretter» er et klart brudd på konvensjonene, og at han velger å si noe sånt, er en glipp. Da skammer han seg over å ha gitt omgivelsene et glimt av de hemmelighetene han bærer på. Hans hjemmemiljø vet ikke om «den andre verdenen», og guttene fra arbeiderklassen kjenner ikke hans vestkantmiljø. Dermed blir Wilfred stående alene i dobbelt forstand.

Hans hjemmemiljø er trygt, men preget av regler, ritualer, faste konvensjoner og forventninger om en bestemt adferd. Skildringen av familiesammenkomsten gir tydelig inntrykk av at slik foregår det alltid. Middagsselskapet følger et fast ritual, som Lilleord tydelig kan ut og inn. Han vet nøyaktig hva han skal gjøre, og hva han skal si til hvem.

6698_Lillelord_laI utdraget opplever vi miljøet, personene og middagsselskapet gjennom Lillelords øyne. Forfatteren benytter altså personal synsvinkel. Det gir leseren innsikt i Lilleords sinn. De øvrige personene opplever vi gjennom hans oppfatning av dem. Tidlig blir vi kjent med splittelsen i Lillelords personlighet. Han er splittet slik samfunnet er splittet. For familien er Lillelord et uskyldig barn og en liten gentleman, men ute av syne for dem kommer guttens mørke sider frem. Han fryder seg over både å kunne tekkes familien og samtidig i sitt stille sinn raljere over alt de sier og gjør.

Wilfred er familiens yndling, noe han passer på å utnytte i enhver situasjon. I tillegg til sitt yndige og elskelige ytre har han en kald og beregnende side. I utdraget forventer alle at Lillelord skal stå klar for å ta dem imot når de kommer på besøk. Etter det er det tante Klara som venter at Lillelord vil se på brosjen hennes. Alle mennesker har en eller annen forventning til hva en person skal gjøre, og hvis vedkommende ikke gjør det vi forventer, betegner vi personen som rar. Mest gjelder vel dette dem vi kjenner mest, siden vi har sett dem reagere på den samme måten flere ganger, og hvis de en dag ikke skulle reagere slik, vil vi sperre øynene opp og tro det er noe rart på gang. Dette forventningspresset er Lillelord blitt utsatt for i høyeste grad ved å skulle være den lille prinsen hele tiden. For å gjøre alle til lags spiller han forskjellige roller overfor de forskjellige personene. Dette i seg selv kan føre til en splittet personlighet. Det er ikke guttens virkelige «jeg» som moren, tantene og onklene ser, men bare det høflige ytre. Siden det er så mange forskjellige som liker å høre forskjellige ting og forventer en bestemt oppførsel, må Lillelord spille mange roller, og han liker å spille disse rollene. Det gir ham en trygghetsfølelse å vite at ingen vet hvem han egentlig er, at ingen kjenner ham. Han ser på sitt spill som en glede og noe spennende. Lillelord ikke sier et eneste sant ord, men lyver hele tiden.

Johan Borgen gir leseren et levende bilde av personene og miljøet gjennom skildringen av middagsselskapet. Selve skildringen og oppramsingen av hvordan rommene ser ut, møbleringen, hvilke ritualer som følges, og hvordan personene er kledd, hva de sier og gjør,er gjort med ironisk distanse. Ironien er Lillelords. Han er betrakteren, som på en måte står utenfor det hele. Han latterliggjør for seg selv det som skjer. Mye av det oppfatter han som en form for forstillelse og skuespill. Det personene sier og gjør, har de sagt og gjort mange ganger før. Rekkefølgen av replikkene og handlingene er den samme. Vi møter et miljø med velkledde personer, der damene går i silkekjoler med brusende skjørt og bærer gullkjeder med brosjer, og herrene stiller i dress med vest. Møblene er fornemme, etagèrer med danserinner på, glassene er av slepet krystall, serviset er porselen, og på bordene står det kandelabre i sølv, alt sammen kostbare gjenstander. Maten dufter deilig. Kontrasten er skarp til miljøet guttene i arbeiderklassen lever i. Der er det sild om lørdagen, huller i buksene og kriminalitet som består i å rive ned ting og knuse ruter. Når leseren presenteres for alle disse karakteristiske detaljene, blir inntrykket av miljø, samfunnsklasse og personer tydelig. Dobbeltheten i Wilfred Sagens personlighet blir samtidig illustrert gjennom kontrastene mellom miljøene.

Scenen hvor alle går inn i spisestuen er spesiell. I tillegg til at Wilfred gjør narr av familiemedlemmene idet de går til bords, ser vi også en gryende seksualitet hos ham. At han rekker tunge til stuepiken Lilly og samtidig gjør en favnende bevegelse mot henne, henger sammen med en gryende erotisk tiltrekning til henne. Slike følelser hører til det forbudte, som han er så flink til å skjule, men som han samtidig nyter.

Johan Borgens stil er elegant. Det er ikke noe dagligspråk vi møter, og selv om personer og begivenheter er sett gjennom den 13-åringe Wilfreds øyne, er språket voksent og forfatterens eget. Setningene er forholdsvis lange med et rikt og presist ordforråd. De flyter likevel ubesværet over i hverandre og har sin egen glidende rytme. Borgen benytter flere steder parataktisk setningsoppbygning ved å innlede setningene med og. Det kan gi stilen et preg av oppramsing, men får den også til å virke drivende og pågående. Ikke alle ord er dagligdagse, men det skal de heller ikke være. De skal gi inntrykk av et miljø og en verden som ikke eksisterer lenger. Leseren må kjenne og forstå hva det refereres til, som for eksempel et møbel som en etagère eller omtalen av spisestuen som Gosen. Dette er en bibelhenvisning som leseren må kjenne. Gosen var et fruktbart landskap i oldtidens øvre Egypt, der israelittene slo seg ned. Ordet brukes symbolsk om rikt og fruktbart land.

Lillelord kan fritt drive sitt spill, og selv om han kan virke nokså usympatisk, er det i en viss forstand synd på ham. Om miljøet er aldri så beskyttende, mangler det likevel noe vesentlig: Wilfred Sagen stilles ikke overfor utfordringer, og han må ikke ta ansvar. Dette hindrer ham i å utvikle en helstøpt personlighet og identitet, hvor han vet hvem han er og hva han vil. I stedet flykter han fra valg inn i en løgnaktig verden, hvor dobbeltspillet tar plassen. Det er et ungt menneskes fortvilte erkjennelseskamp vi møter i romantrilogien.

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]