• BLI MEDLEM – KLIKK HER!
  • GI EN GAVE – KLIKK HER!
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • xing
Riksm�lsforbundet
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjon: Hvem er vi?
    • Bli medlem
    • Lokalforeninger
    • Hva er riksmål?
    • Riksmålsforbundets program
    • Historikk
    • Språkpriser >
      • Medieprisene >
        • TV-prisen og Lytterprisen
        • Gullpennen
      • Litteraturprisen
      • Barne- og ungdomsbokprisen
      • Årsrapportprisen
    • Høringsuttalelser
  • Arrangementer
  • Det Norske Akademi
    • Det Norske Akademi
    • Thorleif Dahls pris
  • Språktjenester
    • Spør oss om språk
    • Hvordan skrive gode tekster
    • Riksmål og bokmål – hva er forskjellen?
    • Quiz
    • Språklige utfordringer
    • Rettskrivningen av 2005
    • Grammatikk: en innføring >
      • Hva er grammatikk?
      • Ordklassene
      • Setningslære>
        • Helsetninger
        • Leddsetninger
      • Setningsanalyse
    • Norsk grammatikk
  • Målform i skolen
    • Om skriftlig sidemål
    • Hjelp til valg av målform i skolen
    • Statistikker: Målformenes stilling i skolene og befolkningen
  • Butikk
  • Kontakt oss
Du er her: Hjem / Høringsuttalelser / Høringssvar 2021 fra Riksmålsforbundet om forslag til ny opplæringslov

Høringssvar 2021 fra Riksmålsforbundet om forslag til ny opplæringslov

19/12/2021 AV Redaksjonen

HØRINGSSVAR FRA RIKSMÅLSFORBUNDET OM FORSLAG TIL NY OPPLÆRINGSLOV

Dato: 19. desember 2021

 

I henhold til Riksmålsforbundets program vil vi i dette høringssvaret begrense oss til å kommentere punkter i høringsnotatet som omhandler opplæringsspråk og elevenes språklige rettigheter.

 

Punkt 10.4 – 10.6.2

Riksmålsforbundet er glad for departementets forslag om å lovfeste at opplæringsspråket i Norge er norsk, samisk eller norsk tegnspråk. Dette vil også harmonere med bestemmelsene i den nye språkloven. Norsk språk er under et betydelig press fra engelsk, og dette presset vil ikke bli noe mindre i fremtiden. Desto viktigere er det at loven verner om og styrker norsk som landets samfunnsbærende språk. Det er spesielt viktig å presisere i en slik fremtidsrettet lov at norsk er opplæringsspråk, ettersom morgendagens språkbruk avhenger av hva elevene lærer på skolen i dag.

Punkt 11.6.2 – 11.6.3

Fastsettelse av hovedmålet ved hver skole

Riksmålsforbundet støtter departementets forslag om å videreføre kravet om rådgivende folkeavstemning om valg av skriftspråk i skolene. I valg av språk er det mest demokratiske å spørre språkbrukerne.

Etter vår mening er foreldrene og de foresatte best egnet til å avgjøre om det er bokmål eller nynorsk som passer for egne barn.  Dessverre vil lovforslaget få uheldige og udemokratiske følger ved at stemmeretten fortsatt skal gjelde alle stemmeberettigede i skolekretsen. Avstemningen bør heller gjøres blant foreldrene og de foresatte, slik regelen var frem til 1985.

Dagens regler for folkeavstemning om opplæringsspråk har flere steder ført til at nynorsk har fått flertall og blitt valgt som hovedmål enda de fleste elevene er bokmålselever. Opplæringsloven bør derfor utformes på en måte som ivaretar også bokmålselevenes språklige rettigheter. Problemstillingen er særlig aktuell i tilflyttingsområder og nynorskens randsoner. Lokalsamfunn endrer seg, og bokmålsfamilier kommer i flertall. Mange synes forståelig nok at det er synd å gi slipp på lokale tradisjoner.

Men det er ikke riktig å tviholde på nynorsk som hovedmål i skolen fordi det er en gammel kulturtradisjon på stedet, når flertallet av dem dette gjelder ønsker skifte. Med en videreføring av de gjeldene reglene for avstemning kan paradoksalt nok besteforeldre og oldeforeldre i skolekretsen avgjøre opplæringsspråket, ikke de foresatte som står barna nærmest. Opplæringsloven må ivareta elevenes språklige rettigheter og ikke fungere som en språkpolitisk favorisering av den ene målformen på bekostning av den andre.

11.6.4 Videreføre valg av skriftspråk i læremidler og i skriftlige arbeider

Riksmålsforbundet er positiv til at loven skal sikre elevenes mulighet til «å ivareta sitt eget skriftspråk i skriftlige arbeider og gjennom læremidlene.» Derfor er det viktig at foreldrene til elever på 1. til 7. trinn fortsatt får velge om læremidlene skal være på bokmål eller nynorsk, slik departementet foreslår. Likeledes at elevene får beholde retten til selv å velge ønsket målform fra 8. trinn og at det presiseres at denne retten også gjelder i videregående opplæring. Språk er i høy grad personlig og knyttet til ens identitet, og elevene på disse trinnene er modne nok til å få velge selv.

11.6.7 Generelt krav om opplæring i både bokmål og nynorsk

Vi er enig med departementet i prinsippet om at innholdet i fagene som hovedregel ikke skal fastsettes i loven, men fremgå av læreplanene i fagene. Tidene skifter, og det må være rom for oppdateringer og justeringer innenfor læreplanene.

Lovforslaget vil erstatte kravet om obligatorisk sidemålsundervisning på 9. og 10. trinn med et generelt krav om opplæring i begge skriftspråkene. Dette kan gi skolene større fleksibilitet, men vi ser det som svært uheldig hvis dette gjøres for å intensivere sidemålsundervisningen og dens kompetansemål i småskolen. På de første skoletrinnene er det pedagogisk sett ekstra viktig at barna får konsentrere seg om å lære hovedmålet. Ettersom bokmål og nynorsk er så like skriftspråk, vil det i denne alderen være forvirrende og hemmende å lære to varianter av norsk samtidig.

Riksmålsforbundet er for opplæring i begge målformer, men loven bør være åpen nok for justeringer i måten den utføres på. Vi mener at hovedmålsundervisningen må styrkes og at sidemålsundervisningen bør konsentrere seg om lesning og forståelse, ikke skriftlig beherskelse, med mindre eleven vil ha det som valgfag. Kravet om skriftlig sidemålskompetanse bygger på en gammel utopi om at også bokmålselever vil lære seg begge målformer like godt. Resultatene med over 100 år med sidemålsundervisning viser sørgelige prestasjoner blant bokmålselevene. Nesten ingen av dem går over til nynorsk.

Mange av nynorskelevene, derimot, går over til bokmål. I skoleåret 2020-21 hadde 11,79 prosent av grunnskoleelevene nynorsk som hovedmål. Tendensen de siste årene er at andelen blir nesten halvert i overgangen fra grunnskole til videregående skole. For å motvirke denne tilbakegangen er ikke svaret å presse uvillige bokmålselever til å skrive sidemål, men å gjøre det lettere å være nynorskelev. Derfor mener vi at nynorsksiden har god grunn til å kreve likestilling mellom bokmål og nynorsk når det gjelder tilgangen til lærebøker og læringsressurser på egen målform. Her er det utvilsomt et stort hull å fylle.

Arkivert Under: Høringsuttalelser

Velkommen til Riksmålsforbundet

Vi er forbundet for deg som er glad i vårt viktigste tale- og skriftspråk og som vil holde det i hevd som et presist og nyansert uttrykksmiddel.

Les mer om oss her

Klikk her for å søke i Riksmålsordlisten

GRATIS RIKSMÅLSGRAMMATIKK

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til "Norsk grammatikk"

SØK I NETTORDBOKEN FOR RIKSMÅL/BOKMÅL

Grammatikken-cover

Klikk her for å gå til nettordboken NAOB

Ukens sitat

  • Fra Frisprog, 1966: Av årets fem debutanter er Dag Solstad den jeg er mest spent på i fremtiden, men litt mer variasjon ville være en fordel, gjerne litt dobbeltbunn også. Solstad har bodd to år i Nord-Norge og uttalte i et intervju at han ikke ville sydover, men nordover igjen, hvis han skulle ut og reise. Jeg tror han ville ha glede av et møte med sydens sol og varme. Sven Gjesdahl
    Frisprog, 8. januar 1966

NOTISER

Ungdomsbokforfatter Alexander Kielland Krag besøker Rikspodden

Juryen for Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris syntes hans bok "Aldri bedre" var så gripende og godt skrevet at han ble kåret til vinner i fjor. – Det er noe med ungdomstiden og dens universelle spørsmål som jeg finner utrolig interessant, sier forfatteren. Nylig var han studiogjest hos Ann-Rita Baade i Riksmålsforbundets podkast og fortalte om sitt forfatterskap og måten han bruker språket på for å nå frem til unge lesere. I Aldri bedre står et selvmord sentralt i fortellingen.
– Jeg er svært bevisst at de unge må oppleve språket som relevant og realistisk. Derfor skriver jeg fortellingen i førsteperson, og språket må være muntlig og ikke for pedagogisk, forteller han i episoden. – Men samtidig skriver jeg mer formelt enn ungdommene prater. Jeg er meg veldig bevisst at jeg er 33 år og prøver å skrive som en 17-åring. Det som ofte skjer, er at forfattere ender opp med å skrive «liksom-kult». Det verste jeg vet, er når jeg leser tre år gammel slang i en bok for ungdommer nå. Det synes jeg er så flaut at jeg holder meg unna slike trender og gjøre det mer tidsuavhengig, sier prisvinneren, som har elsket å skrive siden han var barn, og som ungdom koste seg på norskeksamen.
Og hva har det betydd at han er tippoldebarn av den store Alexander Kielland? – Det påvirker meg ikke så mye bortsett fra at jeg alltid får det spørsmålet. Men det hadde en effekt i oppveksten ved å vite at det å skrive går an. I min familie var det en mulig ting.
Hør samtalen i Rikspodden som du finner via riksmalsforbundet.no eller på Spotify og Apple Podcasts m.m.

Hør Rikspodden-episoden her (Foto: Stig Michaelsen)

Utvalgt fra nettbutikken

  • Godt språk Godt språk kr 199,00
  • Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. Spesialpris: André Bjerke 100 år. Festboks med samlede dikt på lydbok. kr 2.275,00 Opprinnelig pris var: kr 2.275,00.kr 1.750,00Nåværende pris er: kr 1.750,00.

Bli medlem

Klikk her for å registrere deg nå. Nye medlemmer får Norsk grammatikk og en velkomstpakke tilsendt så snart kontingenten på kr 375,- er betalt.

Artikkelarkiv

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Riksmålsforbundet

Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Tlf: 22 60 88 59

Kontonummer: 6030.05.47543
Vipps: 750044

E-post:
ordet@riksmalsforbundet.no

Nettredaktør: Stig Michaelsen

I sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • xing

PÅMELDING NYHETSBREV

Copyright © Riksmålsforbundet. Webutvikling av Devant
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
DetaljerAvvisOk
Administrer samtykke

Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendig
Alltid slått på
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelse
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om beregninger av antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonse
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.
Andre
Andre ukategoriserte informasjonskapsler er de som blir analysert og som ennå ikke er klassifisert i en kategori.
LAGRE OG GODKJENN
Søk i ordlisten

[livesearch]