Lenger eller lengre?

Spørsmål:

Har i det siste lært litt om når lengre eller lenger skal brukes. Jeg lurer på om dere i språkspalten kan svare på om dette sitatet fra VG bruker rett komparativ:
"Jo lengre tid som går, jo mer organisert blir opprørerne ..."

Når jeg tenker tid, tenker jeg alltid at det skal være lenger, men jeg tenker også at det kan være lengre (vente i lang tid - vente i lengre tid).

Hva er korrekt?

Svar:

Fra nokså gammelt av her det vært slik:

- LENGRE er komparativ av adjektivet LANG: en lang reise, en lengre reise

- LENGER komparativ av adverbet LANGT: han reiste langt, men hun reiste lenger og komparativ av adverbet LENGE: han har bodd her lenge, men hun har bodd her lenger.

- LANG kan brukes om utstrekning både i rom og tid: en lang tur, en lang konsert.

Tor Guttu

Nynorskdebatten raser

Kommentar-skribenten er ikke overrasket over engasjementet. - Jeg visste at det var utrolig mange delte meninger rundt dette emnet, sier Pia Vinningland (18).

Vil ha språksamlingar til Bergen

Universitetet i Oslo vil kvitte seg med språksamlingane. I Bergen er forskarar villige til å ta over i alle fall delar av ansvaret: ­­– Her kan UiB ta eit nasjonalt ansvar og markere seg, seier professor Helge Sandøy.

«Hen» tas med i svensk ordbok

Det kjønnsnøytrale pronomenet «hen» blir tatt med i neste opplag av Svenska Adakademiens ordliste over det svenske språket.

HVA ER RIKSMÅL?

Riksmål er den moderne norske normalformen av det skriftspråket som er nedarvet fra den dansk-norske språktradisjon på 1700- og 1800-tallet og det norske tale- og lesespråk som er knyttet til det. Kort sagt: det skrevne og talte norske standardspråket.