Melder du deg inn nå, gjelder kontingenten ut 2015! Du kan melde deg inn via vårt innmeldingsskjema, eller ved å sende kodeord MEDLEM til 2360 og betale kontingenten via telefonregningen. Kontingenten er 300,-

Lenger eller lengre?

Spørsmål:

Har i det siste lært litt om når lengre eller lenger skal brukes. Jeg lurer på om dere i språkspalten kan svare på om dette sitatet fra VG bruker rett komparativ:
"Jo lengre tid som går, jo mer organisert blir opprørerne ..."

Når jeg tenker tid, tenker jeg alltid at det skal være lenger, men jeg tenker også at det kan være lengre (vente i lang tid - vente i lengre tid).

Hva er korrekt?

Svar:

Fra nokså gammelt av her det vært slik:

- LENGRE er komparativ av adjektivet LANG: en lang reise, en lengre reise

- LENGER komparativ av adverbet LANGT: han reiste langt, men hun reiste lenger og komparativ av adverbet LENGE: han har bodd her lenge, men hun har bodd her lenger.

- LANG kan brukes om utstrekning både i rom og tid: en lang tur, en lang konsert.

Tor Guttu

- Litteraturen får stadig trangere rom

Odd Klippenvåg kritiserte både aviser og NRK da han på lørdag mottok Riksmålsforbundets litteraturpris for boken «Ada».

Kan stanse salg av ordbok

Strid om opphavsretten kan stoppe Universitetet i Oslos planer om å kvitte seg med Norsk Ordbok.

Skjønner ikke teknospråket

Hver fjerde nordmann vet ikke hva HDMI, DAB eller Smart-TV er. Fagfolk og journalister snakker over hodet på folk, mener språkprofessor Finn-Erik Vinje. Vet du hva en PVR er? Svarer du nei, er du i godt selskap.

Jon Ewo fikk nasjonal bokpris på Gjøvik i dag

or tredje gang arrangeres «Alle barn leser - Barnebokdagene» i Gjøvik. Klokka 12 lørdag åpnet ordfører Bjørn Iddberg i Gjøvik kommune dagene i Gjøvik bibliotek- og litteraturhus.

Oslo Unge Høyre vil fjerne skriftlig sidemål i skolen

Oslo Ap-nestleder Khamshajiny «Kamzy» Gunaratnam vil at halve pensum i Oslo-skolen skal være på nynorsk. Forslaget er spilt inn til komiteen som jobber med å snekre sammen Oslo Aps kommuneprogram for 2015–2019. Mens Høyre og Frp rister på hodet, applauderer Norsk Målungdom det de kaller «eit framifrå forslag».

RETTSKRIVNINGEN AV 2005

Kultur- og kirkedepartementet fastsatte en ny rettskrivningsnormal for bokmål med virkning fra 1. juli 2005. Normalen innebærer en rekke endringer for bokmålets vedkommende. Endringene består i at en del lite brukte former går ut av ordlistene, mens tradisjonelle former som er mye brukt, blir godkjent som en del av den offisielle rettskrivningen.