Lenger eller lengre?

Spørsmål:

Har i det siste lært litt om når lengre eller lenger skal brukes. Jeg lurer på om dere i språkspalten kan svare på om dette sitatet fra VG bruker rett komparativ:
"Jo lengre tid som går, jo mer organisert blir opprørerne ..."

Når jeg tenker tid, tenker jeg alltid at det skal være lenger, men jeg tenker også at det kan være lengre (vente i lang tid - vente i lengre tid).

Hva er korrekt?

Svar:

Fra nokså gammelt av her det vært slik:

- LENGRE er komparativ av adjektivet LANG: en lang reise, en lengre reise

- LENGER komparativ av adverbet LANGT: han reiste langt, men hun reiste lenger og komparativ av adverbet LENGE: han har bodd her lenge, men hun har bodd her lenger.

- LANG kan brukes om utstrekning både i rom og tid: en lang tur, en lang konsert.

Tor Guttu

Åpner for private

Verken Språkrådet eller regjerings­partiet Høyre stiller seg mot ideen om å privatisere Norsk Ordbok.

Skal det hete Krogwold, Kråkvål, Krogevold eller Krogvold?

Etter gjeldende lov om stadnamn (stedsnavnloven) er det Statens kartverk som fastsetter skrivemåten av de fleste gamle stedsnavn – også gårds- og bruksnavn. Kulturdepartementet har nå foreslått å endre stedsnavnloven slik at grunneieren får bestemme i saker som gjelder skrivemåten av bruksnavn, det vil si navn på den enkelte enhet under en gård (matrikkelgård).

RETTSKRIVNINGEN AV 2005

Kultur- og kirkedepartementet fastsatte en ny rettskrivningsnormal for bokmål med virkning fra 1. juli 2005. Normalen innebærer en rekke endringer for bokmålets vedkommende. Endringene består i at en del lite brukte former går ut av ordlistene, mens tradisjonelle former som er mye brukt, blir godkjent som en del av den offisielle rettskrivningen.