Ordene "stillingsbrøk" og "stillingsandel"

Spørsmål:

Jeg har forsøkt å finne definisjoner på ordene ”stillingsbrøk” og ”stillingsandel” i forskjellige ordbøker uten hell.

Kan dere forklare meg betydningen av ordene, og eventuelle forskjeller dersom det er noen.

Svar:

Jeg kan ikke se noen betydningsforskjell mellom ordene. Umiddelbart synes jeg stillingsandel lyder fremmed, men det er antagelig bare fordi jeg selv ville velge det andre ordet.

Utgangspunktet for det hele er nok deltidsstilling (stilling hvor arbeidstid og lønn er mindre enn i heltidsstilling (full stilling)). Det er praktisk å uttrykke/tallfeste denne “deltiden” i prosent eller som en brøkdel av full stilling. Har man f.eks. halv stilling, sier man enten det, eller man sier “50 prosent-stilling”. Stillingsbrøken blir da ½. En hjelpepleier i en slik stilling kan f.eks. søke om “høyere stillingsbrøk”, dvs. om å få mer enn halv stilling.

En brøkdelsstilling uten nærmere spesifikasjon er betegnelsen for alle stillinger hvor arbeidstid og lønn er mindre enn 100 prosent, og altså det samme som en deltidsstilling.

Tor Guttu

Nynorskdebatten raser

Kommentar-skribenten er ikke overrasket over engasjementet. - Jeg visste at det var utrolig mange delte meninger rundt dette emnet, sier Pia Vinningland (18).

Vil ha språksamlingar til Bergen

Universitetet i Oslo vil kvitte seg med språksamlingane. I Bergen er forskarar villige til å ta over i alle fall delar av ansvaret: ­­– Her kan UiB ta eit nasjonalt ansvar og markere seg, seier professor Helge Sandøy.

«Hen» tas med i svensk ordbok

Det kjønnsnøytrale pronomenet «hen» blir tatt med i neste opplag av Svenska Adakademiens ordliste over det svenske språket.

HVA ER RIKSMÅL?

Riksmål er den moderne norske normalformen av det skriftspråket som er nedarvet fra den dansk-norske språktradisjon på 1700- og 1800-tallet og det norske tale- og lesespråk som er knyttet til det. Kort sagt: det skrevne og talte norske standardspråket.