Riksmålsordlisten på internett

Riksmålsforbundets ordliste inneholder ca. 40.000 oppslagsord. Den opplyser om ordenes stavemåte og bøyning på riksmål og gir noen få nødvendige tilleggsopplysninger om ordenes betydning og bruk.

Søk etter:

Ønsker du Riksmålsordlisten på papir, kan den kjøpes i nettbutikken vår.
Alle nye medlemmer mottar Riksmålsordlisten som innmeldingsgave. Meld deg inn her.

Nynorskdebatten raser

Kommentar-skribenten er ikke overrasket over engasjementet. - Jeg visste at det var utrolig mange delte meninger rundt dette emnet, sier Pia Vinningland (18).

Vil ha språksamlingar til Bergen

Universitetet i Oslo vil kvitte seg med språksamlingane. I Bergen er forskarar villige til å ta over i alle fall delar av ansvaret: ­­– Her kan UiB ta eit nasjonalt ansvar og markere seg, seier professor Helge Sandøy.

«Hen» tas med i svensk ordbok

Det kjønnsnøytrale pronomenet «hen» blir tatt med i neste opplag av Svenska Adakademiens ordliste over det svenske språket.

HVA ER RIKSMÅL?

Riksmål er den moderne norske normalformen av det skriftspråket som er nedarvet fra den dansk-norske språktradisjon på 1700- og 1800-tallet og det norske tale- og lesespråk som er knyttet til det. Kort sagt: det skrevne og talte norske standardspråket.