Melder du deg inn nå, gjelder kontingenten ut 2015! Du kan melde deg inn via vårt innmeldingsskjema, eller ved å sende kodeord MEDLEM til 2360 og betale kontingenten via telefonregningen. Kontingenten er 300,-

Riksmålsordlisten på internett

Riksmålsforbundets ordliste inneholder ca. 40.000 oppslagsord. Den opplyser om ordenes stavemåte og bøyning på riksmål og gir noen få nødvendige tilleggsopplysninger om ordenes betydning og bruk.

Søk etter:

Ønsker du Riksmålsordlisten på papir, kan den kjøpes i nettbutikken vår.
Alle nye medlemmer mottar Riksmålsordlisten som innmeldingsgave. Meld deg inn her.

Skjønner ikke teknospråket

Hver fjerde nordmann vet ikke hva HDMI, DAB eller Smart-TV er. Fagfolk og journalister snakker over hodet på folk, mener språkprofessor Finn-Erik Vinje. Vet du hva en PVR er? Svarer du nei, er du i godt selskap.

Jon Ewo fikk nasjonal bokpris på Gjøvik i dag

or tredje gang arrangeres «Alle barn leser - Barnebokdagene» i Gjøvik. Klokka 12 lørdag åpnet ordfører Bjørn Iddberg i Gjøvik kommune dagene i Gjøvik bibliotek- og litteraturhus.

Oslo Unge Høyre vil fjerne skriftlig sidemål i skolen

Oslo Ap-nestleder Khamshajiny «Kamzy» Gunaratnam vil at halve pensum i Oslo-skolen skal være på nynorsk. Forslaget er spilt inn til komiteen som jobber med å snekre sammen Oslo Aps kommuneprogram for 2015–2019. Mens Høyre og Frp rister på hodet, applauderer Norsk Målungdom det de kaller «eit framifrå forslag».

Åpner for private

Verken Språkrådet eller regjerings­partiet Høyre stiller seg mot ideen om å privatisere Norsk Ordbok.

RETTSKRIVNINGEN AV 2005

Kultur- og kirkedepartementet fastsatte en ny rettskrivningsnormal for bokmål med virkning fra 1. juli 2005. Normalen innebærer en rekke endringer for bokmålets vedkommende. Endringene består i at en del lite brukte former går ut av ordlistene, mens tradisjonelle former som er mye brukt, blir godkjent som en del av den offisielle rettskrivningen.