Riksmålsordlisten på internett

Riksmålsforbundets ordliste inneholder ca. 40.000 oppslagsord. Den opplyser om ordenes stavemåte og bøyning på riksmål og gir noen få nødvendige tilleggsopplysninger om ordenes betydning og bruk.

Søk etter:

Ønsker du Riksmålsordlisten på papir, kan den kjøpes i nettbutikken vår.
Alle nye medlemmer mottar Riksmålsordlisten som innmeldingsgave. Meld deg inn her.

Reklamespråket er mest irriterende, sier folket

Språkstatistikk forbindes ofte med prosentfordelingen mellom nynorsk og bokmål/riksmål. Idag presenterer vi statistikk på en ny måte. Undersøkelsen er enkel i sin form og svarene er subjektive. Slike spontane reaksjoner kan gi en god pekepinn om hva folk flest mener.

Språkrådets aprilspøk

Hvor ofte bruker du bokstavene C, Q, X og Z? Språkrådet har diskutert de lite brukte bokstavene C, Q, X og Z og går inn for å fjerne dem fra det norske alfabetet.

Kvinnen krasjet. Juristen brukte 62 ord i én setning for å beskrive det.

I fem år har staten jobbet for å forenkle språket. - Det kommer til å ta tid, sier prosjektleder for klart språk.

13 nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2014

På den internasjonale bokmessen i Bologna presenterte bedømmingskomiteen onsdag 13 nominerte verker til den nyinnstiftede barne- og ungdomslitteraturprisen.

Ruset i ord

Er det forskjell på å være ruset og beruset, nykter og edru, og skal det hete rusmisbruk eller rusmiddelmisbruk?

HVA ER RIKSMÅL?

Riksmål er den moderne norske normalformen av det skriftspråket som er nedarvet fra den dansk-norske språktradisjon på 1700- og 1800-tallet og det norske tale- og lesespråk som er knyttet til det. Kort sagt: det skrevne og talte norske standardspråket.

RETTSKRIVNINGEN AV 2005

Kultur- og kirkedepartementet fastsatte en ny rettskrivningsnormal for bokmål med virkning fra 1. juli 2005. Normalen innebærer en rekke endringer for bokmålets vedkommende. Endringene består i at en del lite brukte former går ut av ordlistene, mens tradisjonelle former som er mye brukt, blir godkjent som en del av den offisielle rettskrivningen. Mange av vedtakene er en justering i bokmål for å gi bedre samsvar mellom normering og faktisk språkbruk.