Melder du deg inn nå, gjelder kontingenten ut 2015! Du kan melde deg inn via vårt innmeldingsskjema, eller ved å sende kodeord MEDLEM til 2360 og betale kontingenten via telefonregningen. Kontingenten er 300,-

Språk- og litteraturpriser

Riksmålsbevegelsen deler hvert år ut en rekke priser. En hovedtanke bak alle prisene er å belønne og påskjønne forfattere, skribenter og journalister som benytter seg av et levende og nyansert riksmål i sin virksomhet. Prisene som deles ut er:

Følg lenkene for å lese mer om prisene og se lister over tidligere prisvinnere.

Vinnerne av medieprisene 2014. Fra venstre:
Inge D. Hanssen, Øyvind Arntsen,
Rune Gokstad og Øystein Bache.

Kan stanse salg av ordbok

Strid om opphavsretten kan stoppe Universitetet i Oslos planer om å kvitte seg med Norsk Ordbok.

Skjønner ikke teknospråket

Hver fjerde nordmann vet ikke hva HDMI, DAB eller Smart-TV er. Fagfolk og journalister snakker over hodet på folk, mener språkprofessor Finn-Erik Vinje. Vet du hva en PVR er? Svarer du nei, er du i godt selskap.

Jon Ewo fikk nasjonal bokpris på Gjøvik i dag

or tredje gang arrangeres «Alle barn leser - Barnebokdagene» i Gjøvik. Klokka 12 lørdag åpnet ordfører Bjørn Iddberg i Gjøvik kommune dagene i Gjøvik bibliotek- og litteraturhus.

Oslo Unge Høyre vil fjerne skriftlig sidemål i skolen

Oslo Ap-nestleder Khamshajiny «Kamzy» Gunaratnam vil at halve pensum i Oslo-skolen skal være på nynorsk. Forslaget er spilt inn til komiteen som jobber med å snekre sammen Oslo Aps kommuneprogram for 2015–2019. Mens Høyre og Frp rister på hodet, applauderer Norsk Målungdom det de kaller «eit framifrå forslag».

RETTSKRIVNINGEN AV 2005

Kultur- og kirkedepartementet fastsatte en ny rettskrivningsnormal for bokmål med virkning fra 1. juli 2005. Normalen innebærer en rekke endringer for bokmålets vedkommende. Endringene består i at en del lite brukte former går ut av ordlistene, mens tradisjonelle former som er mye brukt, blir godkjent som en del av den offisielle rettskrivningen.