Språk- og litteraturpriser

Riksmålsbevegelsen deler hvert år ut en rekke priser. En hovedtanke bak alle prisene er å belønne og påskjønne forfattere, skribenter og journalister som benytter seg av et levende og nyansert riksmål i sin virksomhet. Prisene som deles ut er:

Følg lenkene for å lese mer om prisene og se lister over tidligere prisvinnere.

Vinnerne av medieprisene 2014. Fra venstre:
Inge D. Hanssen, Øyvind Arntsen,
Rune Gokstad og Øystein Bache.

De nye grunnlovsfedrene

Det var fire eldre herrer som hadde størst grunn til å juble da presidenten klubbet det historiske vedtaket: Språkprofessor Finn-Erik Vinje har ført i pennen den bokmålsversjonen som ble vedtatt, Ottar Grepstad i Språkrådet har kjempet for nynorskversjonen, Carl I. Hagen har i et langt politisk liv kjempet for en fornyelse av Grunnloven. Og tidligere sivilombudsmann Arne Filtvedt har vært en pådriver for det samme, fra sin posisjon.

Språkpris til Rune Gokstad

Programleder Rune Gokstad fra Høvik fikk i dag Riksmålsforbundets tv-pris sammen med makker Øystein Bache.

Aftenposten-kommentator er årets Gullpenn

Aftenpostens Inge D. Hanssen hedres for at han makter å oversette rettssalenes fagspråk til et moderne avisnorsk.

«Bachstad» får språkpris

NRK-radarparet Rune Gokstad og Øystein Bache får Riksmålsforbundets TV-pris for sin språkbruk i TV-ruta.

Gullpennen til Inge D. Hanssen fra Kristiansand

Journalist og rettskommentator i Aftenposten Inge D. Hanssen fra Kristiansand er tildelt Gullpennen 2014 fra Riksmålsforbundet.

HVA ER RIKSMÅL?

Riksmål er den moderne norske normalformen av det skriftspråket som er nedarvet fra den dansk-norske språktradisjon på 1700- og 1800-tallet og det norske tale- og lesespråk som er knyttet til det. Kort sagt: det skrevne og talte norske standardspråket.

RETTSKRIVNINGEN AV 2005

Kultur- og kirkedepartementet fastsatte en ny rettskrivningsnormal for bokmål med virkning fra 1. juli 2005. Normalen innebærer en rekke endringer for bokmålets vedkommende. Endringene består i at en del lite brukte former går ut av ordlistene, mens tradisjonelle former som er mye brukt, blir godkjent som en del av den offisielle rettskrivningen. Mange av vedtakene er en justering i bokmål for å gi bedre samsvar mellom normering og faktisk språkbruk.