Språk- og litteraturpriser

Riksmålsbevegelsen deler hvert år ut en rekke priser. En hovedtanke bak alle prisene er å belønne og påskjønne forfattere, skribenter og journalister som benytter seg av et levende og nyansert riksmål i sin virksomhet. Prisene som deles ut er:

Følg lenkene for å lese mer om prisene og se lister over tidligere prisvinnere.

Vinnerne av medieprisene 2014. Fra venstre:
Inge D. Hanssen, Øyvind Arntsen,
Rune Gokstad og Øystein Bache.

Nynorskdebatten raser

Kommentar-skribenten er ikke overrasket over engasjementet. - Jeg visste at det var utrolig mange delte meninger rundt dette emnet, sier Pia Vinningland (18).

Vil ha språksamlingar til Bergen

Universitetet i Oslo vil kvitte seg med språksamlingane. I Bergen er forskarar villige til å ta over i alle fall delar av ansvaret: ­­– Her kan UiB ta eit nasjonalt ansvar og markere seg, seier professor Helge Sandøy.

«Hen» tas med i svensk ordbok

Det kjønnsnøytrale pronomenet «hen» blir tatt med i neste opplag av Svenska Adakademiens ordliste over det svenske språket.

HVA ER RIKSMÅL?

Riksmål er den moderne norske normalformen av det skriftspråket som er nedarvet fra den dansk-norske språktradisjon på 1700- og 1800-tallet og det norske tale- og lesespråk som er knyttet til det. Kort sagt: det skrevne og talte norske standardspråket.